Wie help mij aan zijn naam.

Gestart door Henk1949, mei 26, 2008, 19:08:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henk1949

Vanmiddag deze vogel gefotografeerd in bramen struikgewas. Dacht, in het veld, dat het een Grasmus was maar de afbeeldingen in mijn vogelgids lijken er niet op.

Iemand een idee?

Henk.

Henk1949

Voorkant.

michel.wissink

Ik zie een grijze iris, en zou daarom braamsluiper zeggen.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Theovanv

Ik vind hem zelf meer op een Fitis/Tjiftjaf lijken, en gezien de handpenprojectie zou het dan een Fitis zijn. Ben benieuwd.
Theo van Veenendaal

Herman Bouman

Ik zou het binnen een andere familie gaan zoeken.....

Succes

Herman

gjcaspers

CiteerIk zou het binnen een andere familie gaan zoeken.....

Succes

Herman
Niet binnen een andere familie, wel binnen een ander geslacht.
Ik krijg er een punthoofd van  ;)  
Groet,
Gert-Jan Caspers

JanF

met vr. groeten
Jan van de Fliert

Certhia

#7
Ik denk een bosrietzanger. Redelijk contrastrijke tertials, ietwat groen getint en niet bruin genoeg voor een kleine kar.
Handpenprojectie lijkt wel kort en zou samen met donkere punt ondersnavel nog kunnen pleiten voor struikrietzanger maar volgens mij heeft ie daarvoor te veel zichtbare handpentoppen, hoewel ik niet zeker weet of dat een kenmerk is.

Dus.. mijn duit in t zakje.


Groet
Marc

William de Jong

Braamsluiper, Fitis, Tjiftjaf en Spotvogel zijn het in ieder geval niet.
Lijkt mij ook eerder Bosrietzanger/Kleine Karekiet, maar kan er met de ANWB-gids op schoot zelfs niet uitkomen..
Leuke vogel voor Frank Neijts.  :duim:  

Groeten, William de Jong

grutto


Met die zangers zit ik ook vaak te worstelen echter dat experts op dit forum bij zulke briljante foto's  er toch aardig wat energie moeten zetten om achter de juist soort te komen, stelt me weer een beetje gerust.  


 :rolleyes:

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

Jos Welbedacht

#10
Ik ben het met Marc eens. Dit lijkt mij nou eindelijk zo'n vogel die wèl als Bosrietzanger gedetermineerd kan worden zonder geluid. Dit snaveltje verwacht ik niet bij een Kleine Karekiet, daarnaast vind ik dat het kopje ook meer Hippolais-achtig overkomt dan Kleine Kar. Geelbruine poten wijzen meer in de richting van Bosrietzanger. Ook zie ik lichte randjes langs de topjes van de handpennen.
Er is veel overlap, en daarom kun je er misschien niet zeker van zijn, maar wat mij betreft wijst meer in de richting van Bosrietzanger, evenals de habitat die op de foto zichtbaar is.


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankneijts

#11
Nou.., als je even een paar zeer grote zeldzaamheden buiten beschouwing laat is deze toch niet zo héél moeilijk en een aantal posters zitten al aardig in de richting. Voor wie op school hebben zitten slapen bij (Latijn & ) Grieks: Gert Jan verwijst naar het geslacht Acrocephalus dat komt van het Grieks 'akros' (puntig) en 'khepale' (hoofd/kop).
Tot het geslacht Acrocephalus behoren de karekieten & rietzangers voor de volledigheid. Fitis/Tjiftjaf (Phylloscopus) kan makkelijk worden uitgesloten op basis van de lange, forse snavel, stevige poten, vrijwel ontbreken van oogstreep en teugel, slechts een vage (halve) wenkbrauwstreep etc. Laten we de zeldzaamheden dus even buiten beschouwing rest ons Kleine Karekiet en Bosrietzanger en Marc heeft al grotendeels aangegeven waarom het een Bosriet is. Daar zou je aan kunnen toevoegen: witte keel contrastreert nauwelijks met de flanken (bij KK bruinachtig waarmee witte keel contrastreert), oogring steekt niet af tegen wenkbrauwstreepje (bij KK oogring duidelijker dan wbs); forse, stompe snavel ('plotseling' gebogen punt). Afzonderlijk allemaal niet genoeg (er is nl. veel overlap) maar opgeteld mag je hier wel een Bosriet van maken. Hou ook in de gaten dat dit een adult voorjaar is. In najaar (vers kleed + juvenielen) gelden andere criteria of optelsommetjes.
Ik tel 8 handpentoppen voorbij de tertials en dat sluit de zeldzame karekieten/rietzangers (Veld-/Struik) nagenoeg uit.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

CiteerIk ben het met Marc eens. Dit lijkt mij nou eindelijk zo'n vogel die wèl als Bosrietzanger gedetermineerd kan worden zonder geluid. Dit snaveltje verwacht ik niet bij een Kleine Karekiet, daarnaast vind ik dat het kopje ook meer Hippolais-achtig overkomt dan Kleine Kar. Geelbruine poten wijzen meer in de richting van Bosrietzanger. Ook zie ik lichte randjes langs de topjes van de handpennen.
Er is veel overlap, en daarom kun je er misschien niet zeker van zijn, maar wat mij betreft wijst meer in de richting van Bosrietzanger, evenals de habitat die op de foto zichtbaar is.
Ik heb vanmiddag nog naar een Bosrietzanger èn en Kleine Kar zitten kijken/luisteren die ca. 50 cm. van elkaar zaten te zingen.... Biotoop zou ik slechts in zeer uitzonderlijke en zeer specifieke gevallen meenemen in de beoordeling van een waarneming!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Henk1949

Bedankt allemaal. Een Bosrietzanger Acrocephalus palustris dus. Moet nog veel leren met die zangers.