(online) informatie over biotoop Plasrombout e.a.

Gestart door gerbenth, april 01, 2022, 11:10:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

gerbenth

Goedemorgen besten,

Zijn er op papier of liefst online bronnen (Engels, Frans, Duits) waar uitgebreidere biotoopinformatie te vinden is van in dit geval Plasrombout en Beekrombout? Informatie die verder gaat dan een paar regels in veldgidsen of "stilstaand en langzaam stromend water...' van Vlinderstichting?

Ik snap al jaren niet goed wat de Plasrombout nou eigenlijk behelst, behalve een voorkeur voor grind- en zandgaten. Daar zou ik graag meer over weten.

Hoop van jullie te lezen
groet
Gerben





gerbenth

Dank je, wat daar staat komt ongeveer overeen met wat er op de vlinderstichtingsite staat.
Gek eigenlijk dat er zo weinig informatie wat algemener toegankelijk is.... Ik vind wel een moeizaam verkrijgbaar boek over Gomphidae van Europa (Duits, oud): Die Flussjungfern Europas (https://www.pemberleybooks.com/product/die-flussjungfern-europas.-gomphidae-die-libellen-europas-2/3650/)

Maar verder niet echt iets. Ik zal doorzoeken en als ik wat vind, het hier melden.

hartelijke groet,
Gerben

JohanvantBosch

Citaat van: gerbenth op april 01, 2022, 22:18:27 PM
Dank je, wat daar staat komt ongeveer overeen met wat er op de vlinderstichtingsite staat.
Gek eigenlijk dat er zo weinig informatie wat algemener toegankelijk is.... Ik vind wel een moeizaam verkrijgbaar boek over Gomphidae van Europa (Duits, oud): Die Flussjungfern Europas (https://www.pemberleybooks.com/product/die-flussjungfern-europas.-gomphidae-die-libellen-europas-2/3650/)

Maar verder niet echt iets. Ik zal doorzoeken en als ik wat vind, het hier melden.

hartelijke groet,
Gerben

Ik zal eens kijken of daar iets specifieks in staat voor plasrombout.
Waar ben je nou eigenlijk precies naar op zoek?

grunsven

Taschenlexikon der Libellen Europas/Die Libellen Europas (oude en nieuwe versie) en Libellen Baden-Württembergs zijn erg goede boeken met veel ecologische informatie. Maar net als Die Flussjungfern wel in het Duits.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

gerbenth

#5
Dank voor de aanvulling Roy, ik had deze post nog niet gezien.
Ik zal die boeken eens nader bekijken.
In antwoord op je vraag Johan, ik snap zo ongeveer wat libellen doen die ik ken. De meeste levensverhalen zijn niet heel moeilijk na te vertellen. Bij Plasrombout zie ik het niet goed.

Mijn eerste ontmoeting met Plasrombout was op een graspaadje in Drenthe. Dat lijkt ook na zoveel jaar nog altijd de hier in de buurt om de soort te zien. Ik verbaas me erover dat ik ze of daar, of nadrogend op een nabijgelegen heideheuvel in het bos zie....ok of parend in hoog gras...Maar nog nooit jagend of sowieso langs het water. Zoals ik schreef, ik kan ze niet zo goed plaatsen.
Het zou mooi zijn als we een Handbook of the Odonata of the Palearctic hadden...

In het kort: ik zou graag meer informatie vinden over biotoop en gedrag.

groeten
Gerben

PS. ik zie nu dat het Baden Württembergboek een handboek is of zou kunnen zijn.




grunsven

Het Baden-Württembergboek zijn twee dikke delen met heel veel info.
Plasrombout zit weinig bij het water maar dat geldt voor veel rombouten. Ook van beek- en rivierrombout zijn veruit de meeste foto's die je ziet jonge dieren, die vind je nog bij het water.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

gerbenth

Ik heb niet heel veel ervaring met Beek en Plas maar zeker Beek kom ik doorheen de periode wel tegen boven het water (Drentsche Aa). Plasrombout heb ik nog nooit 'gewoon' jagend gezien, altijd op of laag boven het pad of tussen het lange gras op zoek naar vrouwtjes.
Ik zal dit jaar eens proberen ze te zien als ze wat actiever zijn.


Ik zat al even te kijken naar dat boek maar dat gaat niet lukken. Moet vast een mooi naslagwerk zijn.

groet,
Gerben

frankneijts

#8
Beekrombouten zijn in de Brabantse Kempen waar ik meestal naar libellen zoek tegenwoordig redelijk algemeen: waren de vindplaatsen zo'n 15 jaar geleden beperkt tot (delen van de dalen van) Dommel (tot in Eindhoven!) en Keersop, momenteel is ook het dal van de Tongelreep over grote delen 'bezet', delen van het dal van de Grote Beerze, het 'Bronlibel-beekje' op de Plateaux en nog wat plekjes hier en daar. In de Dommelbeemden tussen Veldhoven en Waalre kun je soms vele 10-tallen (oa https://waarneming.nl/observation/54242030/ verse maar ook oudere imago's vinden die hier uitharden maar, al wat ouder, massaal jagen op oa langpootmuggen en proberen paartjes te vormen. Opmerkelijk is dat het je relatief weinig imago's tegenkomt langs de rivier zelf: blijkbaar vinden de meeste mannetjes 'hun' wijfjes in de weilanden en bosranden van de Dommelbeemden hoger op de oever.

Hoewel je op diverse plekken in de Kempen(Budel-Dorplein bijv.) regelmatig een enkele Plasrombout tegenkomt, is veruit de beste plek het visvijvertje 'De Waterspin' in Riethoven. Dat wil zeggen: bij het vijvertje zelf vind je hooguit enkele uitsluipers maar op een paar nabij gelegen heideveldjes kun je er soms 10-tallen aantreffen (o.a. https://waarneming.nl/observation/102231238/). Soms zijn dit nog kersverse dieren maar ook oudere en af en toe een copula. De libellen zitten op deze heideterreintjes vrijwel allemaal in hoge heidestruiken of kleine open plekjes daartussen (je moet goed zoeken om ze te vinden!). Bij de Vlasrootvennen in Veldhoven (ca 2 km hemelsbreed hier vandaan) vind je ook regelmatig (oudere) imago's (soms zelfs n copula) op zandpaden. Weliswaaar is 1 van die Vlasrootvennen een visplas (leemkuil) die ogenschijnlijk geschikt lijkt als 'kraamkamer' maar ik zie hier nooit verse uitsluipers dus ik vermoed dat de hier aanwezige Plasrombouten afkomstig zijn van De Waterspin.
Opmerkelijk dat ik rond De Waterspin, ondanks vele pogingen (tussen 2008 en 2020), nooit adulte Plasrombouten heb zien jagen, noch op prooi noch op wijfjes, laat staan paringen heb gezien of ei-afzet (wel dus kersverse uitsluipers en larvenhuidjes). Ik moest daarvoor wachten tot 28 juni vorig jaar toen ik op een leuke plek in de Ardennen https://waarnemingen.be/observation/218544188/ bij een kunstmatig (maar natuurlijk uitziend) plasje ineens minstens 3 adulte Plasrombout-mannen ontdekte. Deze vlogen constant rondjes heel laag over het water waarbij ze zoveel mogelijk onder de overhangende oevervegetatie bleven. Het leek me toe dat ze voortdurend op zoek waren naar wijfjes want ik zag geen enkele keer iets dat op jachtgedrag leek. Slechts n enkele keer ging er af en toe 1 zitten, iets dat Plasrombouten anders toch heel graag doen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

gerbenth

Haha, ik ben dus niet de enige die Plasrombouten doorgaans wat zie rondhangen op halfdroge weitjes, in lang gras of inderdaad tussen heidestruiken in een miniheideveldje omringd door bos; warmte is wel een voorwaarde lijkt het.
Aanvankelijk dacht ik dat de zandwinningsplas bij Zwijnmaden de bron was, aangezien ze steevast op het verdrogende schraalweitje te vinden zijn al jaren. Toch zitten ze ook uit te harden op de heide van Sloootsbergen, dus een tweede bron in de plas daar is aannemelijk

De enige copula die ik zag was in lang gras bij de eendenkooi hier: https://old.waarneming.nl/waarneming/view/85447294

Dank voor je reactie ook Frank.
Een leuke stimulans om nog eens door te zoeken in het veld en de literatuur tot eens een keer een jagend beest vast te leggen is.

groeten
Gerben




marcel234

Citaat van: grunsven op april 03, 2022, 21:49:02 PM
Taschenlexikon der Libellen Europas/Die Libellen Europas (oude en nieuwe versie) en Libellen Baden-Württembergs zijn erg goede boeken met veel ecologische informatie. Maar net als Die Flussjungfern wel in het Duits.
''Grundlagen zu einem artenhilfsprogramm libellen der Bundesrepublik Deutschland'' door Martin Schorr zou ook informatie over de soort op kunnen leveren, maar ik vermoed dat deze publicatie in middels is achterhaald door nieuwe (Duitse) uitgaven.

gerbenth

Dank je Marcel, ik zal ook daar eens zoeken. Ik begrijp inmiddels dat Plasrombout ook in Drentse Aa niet alleen meer te vinden is rond Westlaren... Het kleine heideterrein zal ongetwijfeld nog altijd beide soorten herbergen nu.
Een tijdje terug had ik langs een graspad (kwetsbaar stukje dus nog niet ingevoerd) langs een bos een stuk of 10 niet eens verse Beekrombouten (fris en winderig weer, halfbewolkt). Het lijkt erop dat die rombouten toch wel leuke bewegingen maken in hun gebieden, afhankelijk van weer en bijpassend prooiaanbod?

De vragen worden meer, niet minder....

groet voor nu
Gerben