Hoofdmenu

Libel onbekend

Gestart door ajvwijk, mei 26, 2008, 22:30:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajvwijk

Wie kan vertellen hoe deze libel heet.
Ton van Wijk

Tukkerbird

Volgens mij een vroege glazenmaker die mooi vroeg is.

Anne Hueber †

#2
Vroege glazenmaker is makkelijk te herkennen: groene ogen, bruin borststuk met aan de zijkant 2 gele banden en een bruin achterlijf. Kenmerkend is de gele 'spijker' op S2. Het is een vrouwtje, dat kun je oa zien aan de achtervleugel, die naar binnen toe is afgerond.

Gert Veurink

deze is al een beetje afgevlogen lijkt t, echt heel vroeg is de waarneming ook niet... wel een leuke waarneming natuurlijk
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

CiteerVolgens mij een vroege glazenmaker die mooi vroeg is.
Niet zo vroeg, waar ze voorkomen zitten ze nu denk ik al in aantallen (in ieder geval hier in het hoge noorden)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Tukkerbird

Citeer
CiteerVolgens mij een vroege glazenmaker die mooi vroeg is.
Niet zo vroeg, waar ze voorkomen zitten ze nu denk ik al in aantallen (in ieder geval hier in het hoge noorden)
Ik had in mijn boek gekeken vandaar :) ik heb ze zelf nog nooit{bewust} gezien.

ajvwijk

Bedankt. Deze waarneming heb ik overigens afgelopen Zaterdag gedaan. Samen met de viervlek zat deze vroege glazenmaker in redelijke aantallen nabij Almere in het Kromsloot park
Ton van Wijk

Goyatlah

Deze soort is redelijk kritisch wat betreft waterkwaliteit en wordt vaak samen gevonden met o.a. Grassnijder, Smaragd en Viervlek.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

CiteerGrassnijder
:lol:  Ik dacht net, "wat zijn die beesten nou aan het doen?"


Oké flauw, Glassnijder dus...
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Citeer
CiteerGrassnijder
:lol:  Ik dacht net, "wat zijn die beesten nou aan het doen?"


Oké flauw, Glassnijder dus...
Je hebt zeker een vrije dag en/of vrouw en kinderen uitbesteed :grin:  

Gert Veurink

nee, dan zat ik echt niet achter de computer!
groet!
Gert Veurink



Bertusvr

#11
Dit zijn geen grassnijders maar grasrijders  :D