Huidje van een Beekjuffer

Gestart door ArjenDrost †, mei 26, 2008, 21:27:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjenDrost †

Ha allen

Afgelopen weekend m'n eerste larvenhuidje gevonden, en wel van een beekjuffer (tenminste, dat waren de enige libellen die ik daar gezien heb).

Aangezien er zowel bos- als weidebeek vliegt kan het wel van beiden zijn. Zijn die uit elkaar te houden? Zo ja, waar moet ik op letten?

Alvast dank voor de hulp

Arjen

Stijn Schreven

Een makkelijk kenmerk van Caleopteryx sp. is het verlengde eerste antennelid. Of ze verder uit elkaar te houden zijn, weet ik niet.
Op bijgaande foto de antenneleden:
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.

ArjenDrost †

Bedankt Stijn. Dat bevestigd mijn vermoeden dat het inderdaad om een beekjuffer gaat (wat eigenlijk ook niet anders kon).

Blijft mijn vraag, weet iemand of er een verschil te zien is tussen beide soorten?

Groeten, Arjen

b.achterkamp

Verschil in bulten op achterhoofd en halsschild, maar zonder figuur niet duidelijk te maken. Wel:
Verhouding lengte eerste antennelid : de overige samen (check of er iets is afgebroken!)
C virgo: 1 ,1:  1
C splendens: 1,5 : 1
in andere woorden, bij C. virgo is het eerste antennelid ongeveer zo lang als de overige samen, bij C. splendens is het eerste antennelid nog langer, ongeveer 1,5 maal zo lang als de rest.
Bart

ArjenDrost †

Ah kijk, daar kan ik wat mee. Ga zo even kijken :-)

Goyatlah

#5
Ik had al (dwz voor Barts reply) gekeken in Gerken en Sternberg, en die bulten (of liever de afwezigheid) leken me splendens, maar omdat ik het verhaal maar half snap, heb ik niet gereageerd. Samen met dat sprietlengteverhaal (heb ik daar bij G&S overheen gelezen of staat dat er niet in?) kom ik dus eigenlijk wel op zekere splendens uit. Maar goed, weet maar weinig van huidjes af.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Maaruh Dolf, jij hebt mijn huidje helemaal niet gezien :P

Goyatlah

CiteerMaaruh Dolf, jij hebt mijn huidje helemaal niet gezien :P
Had het dus over de foto van Stijn (beetje egomaniac  :lol: ?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

ArjenDrost †

Ohhhh (dat had ik nog niet door ;)).

Maar had aangenomen dat de foto van Stijn alleen ter illustratie diende, en niet bedacht dat hij ook nog wilde weten welke soort het was.

Overigens, als ik even met m'n loupje kijk, kom ik op ongeveer 1 : 1, dat zou dus voor virgo pleiten. De bulten en halsschild zijn geloof ik een beetje verloren gegaan toen ie eruit kroop ;)

Stijn Schreven

CiteerOhhhh (dat had ik nog niet door ;)).

Maar had aangenomen dat de foto van Stijn alleen ter illustratie diende, en niet bedacht dat hij ook nog wilde weten welke soort het was.
Het was inderdaad ter illustratie. Op de plek waar deze larve is gevonden, zitten zeker geen C. virgo en zeer zeker wel splendens, dus voor mij was alleen daarom al virgo uitgesloten wat betreft de exemplaren ter plaatse. Maar onderscheidende kenmerken kende ik tot nu toe nog niet.
In ieder geval kan ik nu dus ook op basis van de verhouding tussen de antenneleden zeggen dat het C. splendens is.
Groeten en bedankt,

Stijn Schreven.