Is deze Notiophilus nog tot soort te herleiden?

Gestart door S.A. Gorter, maart 17, 2022, 22:40:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

S.A. Gorter

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/235560080/.
1 Spiegelloopkever onbekend - Notiophilus spec. imago, gezien
datum: 2022-03-16
locatie: Garrelsweer (GR), in bodemstrooisel rond/onder Wilg spec.

gr. Simon Gorter

foto's:





H. Mertens

Ja, aan de hand van deze mooie foto's is 'ie tot soort te herleiden.
Uitsleutelen met de ET9 (Loopkevers van NL en BE) van de loopkever-validatoren van waarneming.nl.
Als je die nog niet hebt (kopen!) dan gaat het hiermee ook:
http://www.coleonet.de/coleo/texte/notiophilus.htm#anKer5

Probeer maar eens.
Groetjes, Hendrik

S.A. Gorter

Moerasspiegelloopkever, Notiophilus palustris volgens Jan Muilwijk.

Bedankt voor de sleutel. Vond deze nog niet zo gemakkelijk, maar wellicht baart oefening kunst?

gr. Simon Gorter

H. Mertens

Je hebt gelijk, het is toch zeker niet zo vanzelfsprekend...
De Duitse sleutels zijn vaak ook wat uitgebreider/moeilijker omdat die vaak meer soorten bevatten. Dus... ET9 kopen! ;)
Oefening baart kunst inderdaad!

Het allereerste sleutelkenmerk voor Notiophilus is de breedte van de 2e tussenruimte (de 'spiegel') tussen de strepen op de dekschilden t.o.v. de volgende 3 tussenruimten. Dit lijkt een heel arbitrair en willekeurig kenmerk, maar met wat oefening is het goed te zien. Het geeft daadwerkelijk een duidelijk onderscheid tussen 2 groepen. Ik vind het zelf het makkelijkste om me niet blind te staren op de breedte, maar te kijken naar de 2e stippelrij:
loopt die min of meer recht, dan is de spiegel smal. Buigt die 2e stippelrij bovenaan eerst af naar buiten dan is de spiegel breed.
Bij jouw kever is die dus smal.

De volgende stap is de kleur van de schenen. Die zijn, evenals de eerste sprietleden, licht.
Er blijven dan 2 NL soorten over: N. palustris en N. germinyi. Het moeilijke is dat deze enorm veel op elkaar lijken. Ze zijn zelfs van goede foto's niet altijd te onderscheiden. Het beste onderscheidende kenmerk schijnt de aan- of afwezigheid te zijn van microsculptuur in de buitenste tussenruimten. Dit maakt palustris over het algemeen glimmender/glanzender dan germinyi. Voor mensenogen haast niet te zien vanaf foto. Ze glanzen tenslotte allemaal!
De rest van de onderscheidende kenmerken is toch vrij zacht: a) met overlap, b) gevoelig voor interpretatie. M.a.w. deze moeten eigenlijk ook onderworpen worden aan genitaalcontrole. Echter, bij jouw kever lijken alle zachte kenmerken (sterke lakglans, voorhoofdsgroeven licht divergerend, streep VII snel zwakker wordend, dof veld op de kop smal, dubbele schildstreep) + natte biotoop allemaal in het voordeel te zijn van N. palustris. Met name N. palustris komt ook voor op droge heide dus biotoop is zeker niet automatisch onderscheidend tussen deze 2 soorten.



Groetjes, Hendrik

S.A. Gorter

Dank je wel voor de uitleg!   :duim:
Ik heb inmiddels ET9 besteld bij Veldshop.

gr. Simon

H. Mertens

Groetjes, Hendrik