Onbekende plant in Sauerland

Gestart door hansm, maart 15, 2022, 19:52:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

hansm

Ik zou graag willen weten welke plant dit is. Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/228664337
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2021-10-20 BRD - HSK Hochsauerlandkreis (Kreis)
Foto's:


Toelichting:
Bladen ruw behaard (net niet borstelig)

Bij voorbaat dank Hans Mankor

Pieter Stolwijk

Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

hansm

Heeft er iets van weg. Mijn plant was behaarder (overal nl.) dan de beschrijving in Waarneming.nl en voor zover ik kan beoordelen zijn de bladeren een stuk groter (ongeveer een halve hand, kan ik mij herinneren).

Rob Koelman

Citaat van: hansm op maart 16, 2022, 09:10:18 AM... en voor zover ik kan beoordelen zijn de bladeren een stuk groter ...

Die grotere bladen komen bij meerdere soorten Viola voor na de bloei.
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

hansm

Helemaal niets! Bladvorm en beharing kloppen. Kalkrijk milieu wat minder: Zoom bij beek, wel wat droog gelegen. Bos buiten de beek overwegend Luzulo-Fagetum.

migratorius

#6
Ruig viooltje is daar wijdverspreid, Grootbladig viooltje komt in het Sauerland alleen lokaal op de grens met Hessen voor.
Dus nog een stem voor Ruig!

JanHein

Rob Koelman

Citaat van: migratorius op maart 30, 2022, 09:56:45 AM
... Wonderviooltje ...

Waah! Wat een gedrocht van een naam. Gelukkig zijn er betere Nederlandse namen beschikbaar: grootbladig viooltje / grootbladviooltje.  B)
Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Citaat van: Rob Koelman op maart 30, 2022, 19:52:04 PM
Citaat van: migratorius op maart 30, 2022, 09:56:45 AM
... Wonderviooltje ...

Waah! Wat een gedrocht van een naam. Gelukkig zijn er betere Nederlandse namen beschikbaar: grootbladig viooltje / grootbladviooltje.  B)
Oeps, dat is een Germanisme (dat krijg je ervan als je in Duitsland woont). Ik heb het aangepast.

JanHein

Rien Ondersteijn

Beter had JanHein misschien over 'prachtviooltje' gesproken. Mirabilis betekent letterlijk 'prachtig'. Het gebruik ven 'Wonderviool' zou voort gekomen kunnen zijn uit het overnemen van Mirabilis Jalapa , die ook wel 's Wonderbloem wordt genoemd....
Groene groe[n]tjes.Rien.

migratorius

Ik heb hem vorig jaar gezien en hoe zeer mij dat ook verheugde: "prachtig" heeft hij niet verdiend.

Volgens mijn woordenboek betekent mirabilis overigens "verwonderlijk, vreemd, zonderling" (en hebben we het dus allemaal fout, haha).

JanHein

Rob Koelman

Citaat van: Rien Ondersteijn op april 01, 2022, 14:52:44 PM... Mirabilis betekent letterlijk 'prachtig'. Het gebruik ven 'Wonderviool' zou voort gekomen kunnen zijn uit het overnemen van Mirabilis Jalapa , die ook wel 's Wonderbloem wordt genoemd....

Citaat van: migratorius op april 01, 2022, 15:54:26 PMIk heb hem vorig jaar gezien en hoe zeer mij dat ook verheugde: "prachtig" heeft hij niet verdiend.

Volgens mijn woordenboek betekent mirabilis overigens "verwonderlijk, vreemd, zonderling" (en hebben we het dus allemaal fout, haha).

Mirabilis is a Latin adjective meaning "amazing, wondrous, remarkable"...

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Mirabilis
Met vriendelijke groet, Rob