Geelpootmeeuw Kroatië?

Gestart door de Boer, maart 19, 2022, 18:54:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

de Boer

Hallo allemaal,

Zou hier misschien een Geelpootmeeuw tussen kunnen zitten? Volgens de beeldherkenning geeft ie dat tenminste wel aan en ik zou er wel blij mee zijn als het zo is.
Het zijn trouwens foto's van eiland KRK in Kroatië in juli 2005 gemaakt vanaf een boot.

Bedankt voor jullie hulp,
Martijn de Boer

tekenaar

Beoordeling van uiterlijk laat ik aan anderen over, maar geelpootmeeuw is de algemene grote meeuw in het Adriatische gebied.

Beeldherkenning in het buitenland is tricky, want hij gebruikt alleen Nederlandse soorten als referentie.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

pdeknijff

Inderdaad, Geelpootmeeuw is daar veruit de algemeenste meeuw, zeker in die periode. Het lijken mij allemaal Geelpootmeeuwen trouwens.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

de Boer

Okee, bedankt voor jullie reacties hoor. Dan zou het inderdaad wel de Geelpootmeeuw kunnen zijn als die daar de algemene meeuw is. Ik dacht dat de Nederlandse beeldherkenning wel goed werkte omdat het wel een soort is die in Nederland toch ook wel voorkomt. Ik ga er maar vanuit dat het dan toch wel Geelpootmeeuwen geweest zijn. Was toen helemaal niet bezig met vogels en vind het nu met terugwerkende kracht wel leuk dat ik die toen gezien heb  :blink:

pdeknijff

De beeldherkenning moet je uiterst kritisch gebruiken, zeker bij dit soort middelmatige foto's.
Zelfs bij een >95% voorspelling mag je er niet van uit gaan dat de determinatie daadwerkelijk klopt.
Meeuwen zijn ook nog eens notoir moeilijk voor deze tool.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

de Boer

Daar heb je gelijk in. Dat weet ik ook wel dat de beeldherkenning niet als zekerheid toegepast kan worden. Doe ik ook nooit op die manier hoor en helemaal al nooit bij buitenlandse vogels, bedoelde het ook niet zo. Als ik zelf niet 100% zeker ben zet ik de vogels ook altijd op onzeker totdat ze daarwerkelijk bevestigd goedgekeurd worden.
Persoonlijk zet ik alleen vogels op m'n life list die ik daadwerkelijk herkenbaar op de foto heb en vind ik alleen op geluid niet tellen, maar dat is gewoon puur persoonlijke opvatting. Weet ook niet of ik deze Geelpootmeeuw ook goed genoeg vind voor bevestigde soort door de slechte foto's van toen. Heb hem net nog wel ingevoerd op observation org en kijk wel of ie daar goedgekeurd gaat worden. Voor betere foto's zal ik toch in Nederland op zoek moeten gaan naar de Geelpootmeeuw een keer ;)
Maar in ieder geval veel dank voor jullie reacties want ik leeelr er allemaal wel van  :duim: