Zanger op Zuidereiland van Nieuw-Zeeland.

Gestart door edokreuzen, maart 11, 2022, 12:00:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

edokreuzen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. De laatste paar dagen ben ik eindelijk maar toch begonnen met het archiveren van een redelijk groot aantal foto's van onze trektocht over het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland eind 2005/begin 2006. Daarbij kwam ik onderstaande twee foto's van mij tegen. Gelukkig hebben wij destijds weliswaar de uitstekende veldgids The Hand Guide to the Birds of New Zealand van Hugh A. Robertson & Barrie D. Heather gekocht. Maar daarmee kwam ik vooralsnog niet veel verder. Ik ontdekte daarbij wel dat er op dit schitterende eiland bar weinig grijze/bruine, kleine zangers ter plekke voorkomen. Het betreft deze waarneming:
http://observation.org/waarneming/view/235114296
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2005-12-28 New Zealand - West Coast
Foto's:




Bij voorbaat dank: Edo Kreuzen.
Pluk de dag én haast u langzaam!!

grunsven

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

edokreuzen

Goedenavond Roy van Grunsven,

Hartelijk bedankt voor jouw razendsnelle reactie! Laat ik nou uitgerekend als eerste reflex óók juist aan deze optie gedacht hebben. Ik twijfelde echter vooral, omdat de tekening van een vrouwtje Tomtit op blz. 155 een oranjegele borst vertoont. Deze kleur mis(te) ik op mijn eigen beide foto's. Bovendien is op diezelfde tekening zelfs géén enkel zweem van enige streping boven op zijn/haar kop zichtbaar zoals wél het geval is op mijn onderste foto.
Pluk de dag én haast u langzaam!!