Welk houtachtig gewas met bevervraat?

Gestart door Rob Koelman, maart 06, 2022, 20:43:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Gisteren langs de Kroonbeek bij Milsbeek een houtachtige plant met bevervraat gevonden. Ik vermeld dan bij de waarneming (https://waarneming.nl/waarneming/view/234869040) in principe ook altijd even welke soort de bever heeft aangevreten. Mijn kennis van bast en knoppen is echter ondermaats. Daarom maar even een 'hulplijn' ingeschakeld idvv het forum.

Wie kan onderstaand houtachtig gewas benoemen?


Met vriendelijke groet, Rob

Nathalie De Somer

#1
Hé Rob,
Kijk eens bij deze wnm naar de bast https://waarneming.nl/waarneming/view/234323627
Vr groet, Nathalie

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Die had ik ook in t hoofd, maar dacht dat deze na doorzagen/bijten rood verkleurde...
[of is dat bij vraat anders ?]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

#4
Citaat van: Rien Ondersteijn op maart 06, 2022, 21:25:35 PMDie had ik ook in t hoofd, maar dacht dat deze na doorzagen/bijten rood verkleurde...
[of is dat bij vraat anders ?]

Dat ontbreken van roodkleuring was de belangrijkste reden om te twijfelen. Mogelijk is dit alleen bij dikkere stammen en takken aanwezig (?).

Hieronder een foto waarop het ontbreken van roodkleuring goed te zien is:

Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Ook bij dit formaat zou het te zien moeten zijn.Echter : misschien is er een groot verschil in verkleuring tussen gezáagd en geknáagd... ..?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Ik heb geen idee. Ik zal er als ik weer bevervraat aan elzen* zie eens op letten.


*Komt relatief vaak voor.
Met vriendelijke groet, Rob

Pluijm

Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

dirder

Groeten, Dirk Derdeyn.

Rob Koelman

 :rolleye:

Ik ga over een paar weken, als de ook aanwezige levende takjes uitgelopen blaadjes zouden moeten hebben, nog wel een keer kijken.

Wordt dus vervolgd...   :blink:
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

 :duim: Altijd mooi om te volgen .
[maar ik denk wel dat Dirk er niet ver vanaf zit...]
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

#11
Elzen hebben uiterst kenmerkende gesteelde knoppen, dat is het dus niet. De knoppen van Prunus serotina (ik weet dan niet of er een verschil is tussen vegetatieve knoppen en knoppen waar bloeiwijzen uit te voorschijn komen) zijn ook vaak ietwat afgeplat (ik vermoed dat dit leidde tot de suggestie Hazelaar, maar bij Hazelaar hebben de knoppen minder schubben en de structuur van de plant klopt niet (twijgen zijn dan ook vaak bezet met nogal lange haren)). Hier een voorbeeld https://www.inaturalist.org/observations/105395728

(als iemand die link kan verbergen, bijvoorbeeld onder het woord 'hier', graag doen, ik weet niet hoe dat moet).
Groeten, Dirk Derdeyn.

Olt Zult

Citaat van: dirder op maart 07, 2022, 23:20:34 PM
Elzen hebben uiterst kenmerkende gesteelde knoppen, dat is het dus niet. De knoppen van Prunus serotina (ik weet dan niet of er een verschil is tussen vegetatieve knoppen en knoppen waar bloeiwijzen uit te voorschijn komen) zijn ook vaak ietwat afgeplat (ik vermoed dat dit leidde tot de suggestie Hazelaar, maar bij Hazelaar hebben de knoppen minder schubben en de structuur van de plant klopt niet (twijgen zijn dan ook vaak bezet met nogal lange haren)). Hier een voorbeeld https://www.inaturalist.org/observations/105395728

(als iemand die link kan verbergen, bijvoorbeeld onder het woord 'hier', graag doen, ik weet niet hoe dat moet).

Zijn de knoppen van de Elzen ook niet meer blauw/paars/grijzig van kleur Dirk?

dirder

Citaat van: Olt Zult op maart 08, 2022, 13:51:59 PM
Citaat van: dirder op maart 07, 2022, 23:20:34 PM
Elzen hebben uiterst kenmerkende gesteelde knoppen, dat is het dus niet. De knoppen van Prunus serotina (ik weet dan niet of er een verschil is tussen vegetatieve knoppen en knoppen waar bloeiwijzen uit te voorschijn komen) zijn ook vaak ietwat afgeplat (ik vermoed dat dit leidde tot de suggestie Hazelaar, maar bij Hazelaar hebben de knoppen minder schubben en de structuur van de plant klopt niet (twijgen zijn dan ook vaak bezet met nogal lange haren)). Hier een voorbeeld https://www.inaturalist.org/observations/105395728

(als iemand die link kan verbergen, bijvoorbeeld onder het woord 'hier', graag doen, ik weet niet hoe dat moet).

Zijn de knoppen van de Elzen ook niet meer blauw/paars/grijzig van kleur Dirk?

Ze zijn nogal vaal van kleur (kleur zelf is wel variabel) en hebben minder knopschubben, maar de steel is typisch (althans voor de bij ons algemene soorten). Zou moeten basiskennis zijn.

Groeten, Dirk Derdeyn.

Willemien Troelstra

Ik denk dat Dirk gelijk heeft met Am. vogelkers. Als je teruggaat kun je dus even de bittere amandelen opsnuiven.
groet, Willemien Troelstra

peterv

Citaat van: Rob Koelman op maart 06, 2022, 23:11:30 PM
Ik heb geen idee. Ik zal er als ik weer bevervraat aan elzen* zie eens op letten.


*Komt relatief vaak voor.
Het hangt erg van het gebied af of elzen door bevers worden afgeknaagd. Ik ken plekken waar bevers duizenden elzen onaangeroerd laten staan en zich helemaal richten op wilg, berk, lijsterbes, hazelaar, vogelkers, grove den en japanse lariks. Bevers eten geen willekeurig aanbod van de beschikbare boomsoorten maar pikken hun persoonlijke favorieten er precies tussen uit. Die smaak kan van bever tot bever verschillen.
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op maart 06, 2022, 23:11:30 PMIk heb geen idee. Ik zal er als ik weer bevervraat aan elzen* zie eens op letten.


*Komt relatief vaak voor.

Citaat van: peterv op maart 13, 2022, 21:37:57 PMHet hangt erg van het gebied af of elzen door bevers worden afgeknaagd. Ik ken plekken waar bevers duizenden elzen onaangeroerd laten staan en zich helemaal richten op wilg, berk, lijsterbes, hazelaar, vogelkers, grove den en japanse lariks. Bevers eten geen willekeurig aanbod van de beschikbare boomsoorten maar pikken hun persoonlijke favorieten er precies tussen uit. Die smaak kan van bever tot bever verschillen.

Klopt, maar zwarte els komt veel voor langs de waterkant en de kans dat een els in bevergebied wordt aangeknaagd is daardoor best wel groot. Het totale aanbod aan eetbare soorten speelt zeker een rol, waarbij bevers inderdaad duidelijke voorkeuren hebben en niet alle soorten evenredig veel aanknagen. In het lijstje hierboven mag overigens populier niet ontbreken.

Bevervraat aan grove den en larix heb ik zelf nog niet gezien. Ook zomereik wordt wel aangeknaagd, maar eigenlijk altijd in beperkte mate. Blijkbaar toch te veel tannine in de bast.
Met vriendelijke groet, Rob

Pluijm

In de Biesbosch weten de Bevers vaak feilloos de (voor mosgroei vaak bijzonder geschikte...) niet-wilgen te vinden, zoals deze Zomereik. :blink:
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

gbeersma

Citaat van: dirder op maart 07, 2022, 23:20:34 PM
Hier een voorbeeld https://www.inaturalist.org/observations/105395728
(als iemand die link kan verbergen, bijvoorbeeld onder het woord 'hier', graag doen, ik weet niet hoe dat moet).

Ik kan niet in jouw tekst veranderingen aanbrengen, maar wel uitleggen wat je moet doen:

type onderstaande tekst, waarbij je de 4 gewone haakjes moet vervangen door vierkante haakjes:
(url=https://www.inaturalist.org/observations/105395728)hier(/url)

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

Douze points pour Dirder!

Vandaag even terug geweest en het aangeknaagde boompje had al weer flink blad gevormd. Inmiddels onmiskenbaar een Amerikaanse vogelkers (Prunus serotina).



Met vriendelijke groet, Rob

Olt Zult

Is de typische geur van de Amerikaanse vogelkers enkel te ruiken aan een gekneusd blad Rob? Ik meen mij te herinneren bij het rooien van de plant in een ver verleden, dat ze dan ook hun geur verspreiden. Dat was echter in de zomer.

gbeersma

Als je met je nagel over een takje krast komt de geur ook vrij, dus dat zal 's winters ook wel zo zijn.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

#22
Citaat van: Olt Zult op mei 16, 2022, 07:50:20 AMIs de typische geur van de Amerikaanse vogelkers enkel te ruiken aan een gekneusd blad Rob? Ik meen mij te herinneren bij het rooien van de plant in een ver verleden, dat ze dan ook hun geur verspreiden. Dat was echter in de zomer.

Citaat van: gbeersma op mei 16, 2022, 12:08:27 PMAls je met je nagel over een takje krast komt de geur ook vrij, dus dat zal 's winters ook wel zo zijn.

Inderdaad kwam bij zowel een weggesneden stukje bast als bij een gekneusd blad de kenmerkende 'amandelgeur' vrij. Zal dus ook gebeuren bij rooien of maaien.

Ik ben enkele weken geleden ook al langs geweest. De plant had toen al nieuwe blaadjes, maar deze waren nog klein en jong Toen ook al na kneuzing de amandelgeur, maar deze was niet sterk en het duurde grofweg een seconde of tien voordat je 'm kon ruiken...

Overigens is de soort in het zomerseizoen ook zonder te ruiken goed herkenbaar. De volgroeide bladeren zijn m.i. onmiskenbaar.


Met vriendelijke groet, Rob

Pluijm

Citaat van: Rob Koelman op mei 15, 2022, 22:25:14 PM
Douze points pour Dirder!
Vandaag even terug geweest en het aangeknaagde boompje had al weer flink blad gevormd. Inmiddels onmiskenbaar een Amerikaanse vogelkers (Prunus serotina).
:duim:
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm