Is dit goudgeel draadwatje (Trichia deel 2) ?

Gestart door Michel Langeveld, maart 06, 2022, 19:55:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michel Langeveld

Totaal andere plaats weer een Trichia gevonden:

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/234841151/.
datum: 2022-03-06
locatie: Noordwijkerhout - Klein Leeuwenhorst (ZH)

gemiddelde van 10 sporen: sporenmaat 11,2 x 11,1 nm. Q getal 1,01

foto's:






Marian Jagers

Michel,

Inderdaad weer een Trichia. Eentje die zoals je hopelijk zelf hebt gezien op een matje (hypothallus) groeit.
Er zijn 4 soorten Trichia in NL die op zo'n matje groeien. Ze hebben o.a. een verschillende ornamentatie op de sporen.
Dit is niet T. decipiens. Wil je foto 2 nogmaals maken maar dan zonder lucht er tussen. Kwestie van veel minder sporenmassa onder je dekglaasje. Een paar sporen waarop de ornamentatie goed zichtbaar is volstaat.

Groeten Marian

Michel Langeveld

#2
Hallo Marian,
Ga vanavond een poging wagen - wordt vervolgd - spannend waar we op uitkomen en of we de finish halen.
Foto 2 is met 60 x objectief en water.
Is water gebruikelijk om sporen te fotograferen?
Ik kan ook de 100 x objectief inzetten met immersie-olie denk ik, maar heb dit objectief nog nooit gebruikt.
Deze microscoop heb ik nog maar kort en weet niet zeker hoe ik de olie er weer netjes af krijg.

MVG,

Michel

Marian Jagers

Mooi, oefening baart kunst.
Een 60x objectief is heel prettig bij slijmzwammen. Meestal heb je dan een 100x niet nodig (alleen voor de hele kleine details).
De sporen van slijmzwammen klappen vaak in (zie je laatste foto). Met alleen water zwellen ze niet altijd terug op. Wat je kunt doen is aan een flesje water een drupje zeepsop toevoegen. Dan zwellen ze wel op.
Voor het schoonvegen van de 100x kun je het beste om lenspapier gebruiken. Dit omdat ander papier te hard is waardoor je lenzen mogelijk kunnen beschadigen. Te koop bij een microscopiewinkel/website. Misschien kun je ook ander zacht papier gebruiken maar daar heb ik geen ervaring mee.

We komen hieruit maar ik vind dat je foto's van de sporen beter kunnen. Kwestie van meer vaardigheid verkrijgen en weten wat je moet laten zien. Als je de andere Trichia nog hebt kun je ook daar betere sporenfoto's van maken. Ook daar komen we dan alsnog uit.

60x vergroting is prima maar probeer veel minder materiaal onder je glaasje te stoppen zodat je je dekglaasje kunt aandrukken zonder dat er lucht tussen komt. Met je pincet zo'n klein mogelijk plukje capillitium er uit plukken. Dan een foto maken van enkele sporen/een spoor waarbij het netwerk goed in beeld komt.
Wil je ook nog eens een poging wagen om een betere foto te maken van het capillitium. Van 1 draad. Kijk eens goed of je aan de buitenzijde er van kleine haakjes kunt vinden.
Doe maar kalm aan. Vandaag heb ik zeker geen tijd meer om hier verder naar te kijken.
Groeten Marian

Michel Langeveld

#4
Nog vijf foto's kunnen maken






Ook een filmpje https://youtu.be/7nN8iFAlFMk kunnen maken.

Aantal foto's hierboven zijn ook gemaakt met olie-immersie.

Marian Jagers

Nou, je hebt je best gedaan Michel  :duim:
Ik denk nu toch dat je T. persimilis gevonden hebt.
Groeten Marian

Michel Langeveld

#6
Hartelijk dank voor de hulp.

T. persimilis  was ook mijn indruk wegens:
* het groeien in een "matje"
* sporen zonder gezoomde rand en geornamenteerd met netwerk
* elateren met kort puntige uiteinden
* ronde sporen van 11-14 µm

Ik weet alleen niet zeker of T. affinis voldoende is uitgesloten......