Inderdaad grote aardkruiper? => Bosaardkruiper

Gestart door Rayan Majoor, maart 05, 2022, 20:33:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/234799114/.
1 Grote aardkruiper - Stigmatogaster subterranea gezien
datum: 2022-02-27
locatie: Wageningen - Blauwe Bergen (GE)

foto's:



Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Frank van de Putte

Lijkt, me niet die heeft iets van 80 pootparen, dit exemplaar heeft er veel minder. Blijkbaar is de Grote aardkruiper zowat de enige aardkruiper die de software kent, samen met de Bruine aardkruiper, dat zijn praktisch de enige soorten die nog worden ingevoerd.
Groetjes,

Frank van de Putte

Rayan Majoor

Ah ja, deze heeft ongeveer de helft van het aantal pootparen... :rolleyes:
En inderdaad, qua aardkruiper-achtige duizendpoten kreeg ik alleen de grote en gele aardkruiper als opties. De grote aardkruiper is de enige in z'n familie dus wist niet wat andere opties waren, maar stom genoeg niet naar de familie van de gele aardkruiper gekeken. Dan had ik kunnen zien dat er nog meer opties dan de grote waren... zoals de stronkaardkruiper.
Kan me goed voorstellen dat hier niks met zekerheid over te zeggen valt, maar ben toch wel benieuwd. En mochten er goede determinatiesites of -tabellen zijn, dan ben ik altijd geïnteresseerd :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

mberg

Dag Rayan,

Dit is Schendyla nemorensis. Op een van de foto's is goed te zien dat het laatst leedje van de achterpoot uit een kort segment bestaat. Verder is te zien dat dit exemplaar goed is uitgekleurd maar toch klein. Dat sluit ook veel soorten uit.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Frank van de Putte

Dit is de tabel van Matty; https://www.researchgate.net/publication/254894237_Determinatietabel_voor_de_Nederlandse_duizendpoten_Myriapoda_Chilopoda

Is best goed te volgen voor leken (moi), alleen bij beestjes met 15 pootparen (Lithobiomorpha) raakte ik meestal het spoor bijster..
Groetjes,

Frank van de Putte

Rayan Majoor

Citaat van: mberg op maart 06, 2022, 11:34:30 AM
Dag Rayan,

Dit is Schendyla nemorensis. Op een van de foto's is goed te zien dat het laatst leedje van de achterpoot uit een kort segment bestaat. Verder is te zien dat dit exemplaar goed is uitgekleurd maar toch klein. Dat sluit ook veel soorten uit.

Met groet,

Ah, leuk! Fijn zo met de toelichting erbij, en ik had dus geluk geen jonkie tegen te komen :)

Citaat van: Frank van de Putte op maart 06, 2022, 11:48:28 AM
Dit is de tabel van Matty; https://www.researchgate.net/publication/254894237_Determinatietabel_voor_de_Nederlandse_duizendpoten_Myriapoda_Chilopoda

Is best goed te volgen voor leken (moi), alleen bij beestjes met 15 pootparen (Lithobiomorpha) raakte ik meestal het spoor bijster..

Ah, top! Daar ga ik zeker gebruik van maken. Bedankt! ;D :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl