het forum is niet lief genoeg

Gestart door tekenaar, maart 02, 2022, 14:08:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

tekenaar

Wat ik vaak zie gebeuren:

....................

Een nieuwe waarnemer kent de weg niet op het forum en plaatst een oprechte vraag, maar met prutfoto's of foto's die niet correct uitgesneden zijn.

Hij krijgt een oprecht, maar kort door de bocht antwoord wat kan zijn: 1 bewerk de foto's beter of 2: het is een hele algemene soort of 3: maak in 's hemelsnaam een waarneming aan (de nieuwe waarnemer heeft geen flauw idee waar dit over gaat want weet niet dat de site en het forum niet helemaal hetzelfde zijn) of 4: gebruik je echte naam

De waarnemer haalt zijn waarneming weg

De forumgangers reageren kribbig, want kunnen niet meer zien waar het over gaat

Forumgangers gaan elkaar dan in de haren zitten omdat niet lief gedaan is tegen de waarnemer

De waarnemer schrikt hevig en blijft voorgoed weg

'''''''''''''''''''''''''

Dit patroon is terugkerend en herkenbaar. Ik denk dat dit niet fijn overkomt. Wat kunnen we hiertegen doen? Meldpunt fout forumgedrag en snel weghalen van niet-lieve antwoorden? Niet-lieve forumgangers een lief berichtje sturen met standaard "lieve antwoord voorbeelden"? Overigens maken zowel admins als gewone leden zich hieraan schuldig en zijn nieuwe forumbezoekers vaak hieper overgevoelig, maar toch ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Henri van Dodeweerd

Paul, ik ben het met je eens dat het regelmatig voor komt. Persoonlijk stoor ik me daar echt aan (misschien wel eens gemerkt ;)).

Laten we gewoon ten alle tijden vriendelijk en beleefd reageren. Als vriendelijk en beleeft blijven lastig wordt omdat je je stoort, reageer dan gewoon niet (ook dat is tenslotte niet verplicht).

Wat er aan te doen is denk ik wel lastig. Maar het minste is mijns inziens vriendelijk en beleefd aangeven dat je de ander niet vriendelijk en beleefd vond.
Verder kun je natuurlijk die berichten verwijderen, maar daarmee voorkom je niet dat het vaker gaat voorkomen. De persoon in kwestie weren gaat wel heel ver en is mijns inziens ook niet wenselijk...
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rayan Majoor

Tja, helaas herken ik het ook (ook al is een vriendelijk antwoord waarin aangegeven wordt dat meer informatie fijn is en hoe ze dat makkelijk toe kunnen voegen vaak ook al te eng voor veel nieuwe forumbezoekers... die categorie nieuwe forumbezoekers wil dan vaak volgens mij gewoon een antwoord zonder zelf veel te hoeven doen)

Zelf typ ik toch altijd weer een heel berichtje over het hoe en wat over hier vragen stellen en de connectie maken met waarneming.nl. Ik begrijp dat niet iedereen daarop zit te wachten. Maar.... die berichtjes zijn er genoeg, dus als je geen zin hebt om het zelf te typen en wel wilt reageren kan je gewoon zo'n bericht kopiëren. Dat is wellicht de makkelijkste methode. En we kunnen natuurlijk zo'n bericht in het algemeen maken en ergens neerzetten zodat iedereen het makkelijk terug kan vinden, mocht dat gewild zijn.

Tegelijkertijd heb ik wel weer het idee dat de nieuwe forumbezoekers die zo makkelijk weggejaagd worden over het algemeen ook niet zo gemotiveerd zullen zijn om hier echt veel langs te komen als ze niet weggejaagd worden. Als er genoeg nieuwsgierigheid en enthousiasme in zit dan maak je wel gebruik van de boodschap dat je bijvoorbeeld extra informatie moet aanleveren, zelfs al wordt het dan niet altijd even vriendelijk gebracht. Blijft wel dat vriendelijkheid heel veel goeds kan doen en maar een kleine moeite is voor degene die reageert, dus ik ben er uiteraard voorstander van om de vriendelijkheid op het forum zeker te proberen te behouden :angel: :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

lukasverboom

Ik kreeg op één van de eerste berichten die ik hier zette een niet zo lieve reactie, daar schrok ik wel even van. Ik kan me helemaal voorstellen dat dat voor meer mensen geldt. Ik heb ook aan forumleden die een niet lieve reactie schreven (Niet-lieve forumgangers zijn er niet :) ) weleens een berichtje gestuurd. Helemaal mee eens dus.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html