Verzamelen substraat en levensstadium Onbekend

Gestart door Rudy Soethof, februari 28, 2022, 12:33:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rudy Soethof

Even een vraag naar de gewenste registratie van waarnemingen op basis van verzameld substraat.
Denk aan een stuk vermolmd hout, maaisel, paddenstoel of (in mijn geval vaak) hoogwaterpiek aanspoelsel van een rivier. Je ziet en weet niet wat er in zit.
Dat neem je mee naar huis en na verloop van tijd kunnen daar interessante beestjes uitkomen.
Ooit is mij verteld dat je dan de verzameldatum moet gebruiken voor de waarneming, levensstadium Onbekend, eventueel de imagodatum in de toelichting en de eventuele foto's van het imago voorzien van levensstadium Imago.
Echter, in 100% van de gevallen waarin zo'n waarneming van mij wordt beoordeeld door een admin, wordt het levensstadium van de waarneming door die admin op Imago gezet.
Een registratie waarbij je de imagodatum gebruikt, ooorspronkelijke locatie en levensstadium Imago is feitelijk onjuist waarbij de datum ook nog eens betekenisloos is omdat het substraat doorgaans binnenshuis bij hoge temperaturen bewaard wordt.
Wat is nu de "voorgeschreven" registratiewijze voor genoemde situaties?
En mocht die afwijken van de gangbare beleving ervan bij de admins, wat kunnen we daar dan aan doen?

arnoldwijker

Ik zou dit terugkoppelen aan de admin en toch de verzamelde stadium in je oorspronkelijke waarneming zetten. Dit is de enige juiste manier om iets te kunnen doen met fenologie van soorten. Ik ken het zelf andersom dat ik als admin moet vragen wanneer bv in september een imago verschijnt en de waarnemer in eerste instantie een pop heeft verzameld de waarneming toch op pop te zetten. Dit vervuilt ook niet de vliegtijden van in dit geval nachtvlinders. Soms komt bij kweek nl een imago op een niet natuurlijk tijdstip in het jaar uit (bv door warmte van een huis).

Rudy Soethof

Bedankt voor je reactie, Arnold.
Zal ik doen. Nog wel 2 opmerkingen.
Levensstadium "Onbekend" is ook de default waarde en wekt al gauw de suggestie dat men vergeten is het juiste stadium te vullen (zeker als er imago foto's zijn). Een nieuw stadium "Ongezien verzameld" gaat dit vast deels voorkomen.
Er is ongetwijfeld wel eens een samenscholing van of communicatie naar de complete groep van admins. Het kan geen kwaad dit issue daar een keer aan te kaarten.

Julian

Zie ook https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,491116.0/topicseen.html

Citaat van: Rudy Soethof op maart 02, 2022, 11:30:18 AM
Er is ongetwijfeld wel eens een samenscholing van of communicatie naar de complete groep van admins. Het kan geen kwaad dit issue daar een keer aan te kaarten.
Los van de validatordag krijgen we zo nu en dan mailtjes van Hisko. Een 'officiƫle' validatornieuwsbrief bestaat nog niet maar lijkt me een best zinvolle toevoeging om de boel warm mee te houden (bijv. met de vaste rubriek 'hoe staan we er nu voor met valideren?') en links naar nuttige topics op het validatorforum.

hiskodevries

Ik stuur geregeld een e-mail naar alle Nederlandse validatoren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0