Dat is niet hoe het werkt, door maar een dier uit te gaan zetten omdat het kan, en om te zien hoe het dier het zal doen. Daar ga je geen vergunning voor krijgen.
Misschien niet, maar misschien ook wel. Even de voordelen op een rij:
1. De plaatselijke biodiversiteit wordt verhoogt met de uitzetting van een Lynx. Tijdelijk zolang het dier leeft. Er kan onderzocht worden wat het effect is van dit ene dier. Verwachting is dat dit dier 1 ree per week doodt. Dus eigenlijk is het effect amper meetbaar. Beetje afhankelijk van hoeveeer het dier zich beweegt.
2. Er wordt ervaring opgedaan met het uitzetten van lynxen in Nederland. Daarmee wordt ontdekt: A. hoe de procedure werkt in Nederland. B. Of het dier overleeft en als het niet overleefd, wat dan de doodsoorzaak is, zodat voor toekomstige dieren hier rekening mee gehouden kan worden.
3. De acceptatie onder de bevolking wordt getest. Is die positief of negatief.
4. De acceptatie onder houders van potentiële prooidieren wordt getest.
5. Bekeken wordt hoeveel schade dit ene dier toebrengt onder prooidieren als kippen, schapen en geiten.
6. De acceptatie onder jagers wordt getest.
7. Er wordt getest of er eventuele supporters / sponsoren gevonden kunnen worden voor een groter uitzettingsproject van 5 a 30 dieren.
8. Belangrijkste vind ik eigenlijk hoe lang het dier overleeft en waar het heen gaat zwerven. Het is volgens mij al ruim 5 jaar oud, dus heeft maximaal nog 10 jaar te leven. Ik denk dat er ruim voldoende voedsel is, onduidelijk is voor mij waar het korter of langer blijft. Een in Polen uitgezette Lynx was enkele honderden kilometers verder gelopen naar Duitsland, en een in Duitsland uitgezette Lynx was naar Frankrijk gelopen.