Hoofdmenu

2e kj-zilvermeeuw

Gestart door AGijsbers, februari 21, 2022, 13:24:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

AGijsbers

Hi allen,

Ik heb een vraag over de onderstaande meeuw. Ik heb helaas slechts vage foto's kunnen maken, maar ik snap nog niet zo goed hoe ik bepaalde verschillen kan zien. Ik geloof de validator uiteraard graag, maar zoals ik bij de waarneming ook beschreef leek mij deze vogel op het eerste oog anders dan een 2e kj-zilvermeeuw die ik regelmatig zie. Ik begrijp inmiddels ook dat deze vogel inderdaad door de band op de staart zeker geen grote burgermeester is. Maar kan iemand mij het verschil verder uitleggen tussen de hybride variant 2e kj zilvermeeuw x grote burgermeester en 2e kj-zilvermeeuw? Of komt het omdat ik de Scandinavische ondersoort heb gezien? Of zie ik dingen die er niet zijn? Ik kon het zelf niet zo goed vinden.

Alvast bedankt!

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/233894913/.
1 Zilvermeeuw - Larus argentatus tweede kalenderjaar, overvliegend
datum: 2022-02-16
locatie: Rotterdam - centrum (ZH)

foto's:


caliprobola

De donkere vleugeltop is veel te breed (minstens 5-6 handpennen donker) voor zelfs een hybride, zelfs in de extreem opgelichte versie van de foto. En het komt perfect overeen met wat je verwacht voor een zilvermeeuw van die leeftijd. Vergelijk bijvoorbeeld met deze vogel.
Voor de rest lijkt het me nuttig om zeker bij dergelijke vage foto's rekening te houden met deze standaardregels bij het vogels kijken:
- ken jouw gewone soorten, dan wordt het gemakkelijker om de speciale soorten eruit te halen.
- de kans op een gewone soort is altijd vele malen groter dan de kans op een bijzondere soort, zeker iets om te onthouden voor foto's waar je maar een heel beperkt set aan kenmerken ziet. Er is niets op de foto dat een gewone zilvermeeuw tegenspreekt, waarom zou je dan voor de zeldzamere optie kiezen?

AGijsbers

Dank helder! Heb ik weer wat bijgeleerd (vooral ook een stukje realisme).

caliprobola

Een derde standaardregel is: oefening baart kunst, blijven volhouden dus  :duim: