Spaanse pijpbloemvlinder in Amsterdam??

Gestart door Peter Schiphof, februari 20, 2022, 16:44:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peter Schiphof

Beste forumleden,

"Echt zo'n dag om eens mijn fotoarchief wat door te lopen op waarnemingen die nog niet zijn onderzocht" was mijn gedachte vandaag, terwijl de storm om mijn woonark raast. Ik stuit dus nu op een drietal foto's uit mei 2012, genomen in de tuin hier te Amsterdam.
Waarneming en iNaturalist bieden echter geen helpende hand wel een indicatie.
Dat brengt me hier, is het heus dat het hier om een vlinder gaat die normaal gesproken hier niet voorkomt, de Spaanse pijpbloemvlinder? Graag jullie mening.
Dank en groet,
Peter






Rayan Majoor

Een pijpbloemvlinder lijkt het zeker te zijn, welke weet ik niet (hoeft namelijk dan niet eens een Europese soort te zijn, als er tenminste buiten Europa ook pijpbloemvlinders voorkomen). Zou heel goed kunnen dat ie uit een vlindertuin of van een zelfstandige kweker ontsnapt is (of wellicht accidentele import met plantenmateriaal oid)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Peter Schiphof

Beste Rayan,

Dank  voor je reactie. Kan ik er wel een waarneming van maken? En zoja, als escape aanmerken?
Met vriendelijke groeten,  Peter

Rayan Majoor

Kan zeker, ook al bestaan zulke soorten vaak nog niet op waarneming.nl (alleen soorten die met enige regelmaat ontsnappen) dus waarschijnlijk kan je d'r alleen als dagvlinder onbekend invoeren... (maar wellicht werkt het als je via observation.org een waarneming in Nederland aanmaakt: ik weet niet of dat kan, maar ik heb bijvoorbeeld wel eens per ongeluk waarnemingen net over de grens in Duitsland gemaakt via waarneming.nl en die werden dan gewoon automatisch naar observation.org overgeplaatst)
Verder betwijfelen sommige mensen het nut van ontsnapte, duidelijk exotische soorten invoeren, en als het een enkele keer gebeurt heeft het inderdaad niet veel nut. Alleen als de soort steeds vaker wordt gezien kan het interessant zijn... maar dat zie je dan ook pas weer wanneer ze ingevoerd worden. Dus je kan ze wat mij betreft altijd invoeren en als het verder nergens nuttig voor blijkt te zijn dan kost het verder ook niks (behalve dan het kleine beetje opslagruimte van één waarneming op de servers van waarneming.nl)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl


Peter Schiphof

Dank voor de reacties,

Aangezien het hier ook een waarneming uit notabene 2012 betreft betwijfel ik het nut van plaatsen. Is alleen voor mijn eigen database de moeite waard denk ik haha.
Ga nog wel even checken wat iNaturalist er van vind nu er wat meer richting aan de soort is gegeven.
Hartelijke groet,  Peter

caliprobola

Er is geen twijfel over de ID en er is geen twijfel over dat als de foto in Nederland gemaakt is, dat het diertje dan niet op een natuurlijke manier in Nederland geraakt is. Mogelijk als pop verstekeling gespeeld bij ingevoerde planten?