Hoofdmenu

Mollen invoeren

Gestart door AnneBalk, februari 20, 2022, 15:52:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

AnneBalk

Beste lezer,


zojuist een poging gedaan om wat bij te dragen aan het mollenfestijn. Nu staat de "challenge" vermeld op obsidentify, maar niet in Obsmapp. Ik heb echter geen automatische herkenning nodig voor een molshoop en heb ook voornamelijk ingevoerd vanuit de auto dus geen foto. Obsidentify gaat alleen via een foto automatisch identificeren. Via obsmapp kan ik echter niet op molshoop klikken, zoals wel via het speciale invoerscherm van waarneming.nl. Ik zie dat mensen het op allerlei verschillende manieren invoeren (methode en gedrag met name). Ik wil ook admins niet veel werk bezorgen en het graag zelf aanpassen, maar wat is het beste voor de mol;

methode: sporen
levensstadium: onbekend
gedrag: (nabij) nest/burcht

?


Alvast bedankt, Anne

Merel

Je hoeft toch niet alles in te vullen? Gewoon levensstadium en gedrag open laten. Sporen is genoeg, zou ik zeggen. Maar goed, wie weet denkt een admin daar anders over. ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

tekenaar

#2
zelfs als je alleen de soort en de plaats invoert is het prima, zonder verdere specificaties. Alleen is dat niet te valideren, dwz goedkeurig volgd automatisch met een grijs vinkje als er ergens in de omgeving een gevalideerde waarneming van dezelfde soort is gedaan (per soort staat ingesteld hoe ver weg dat moet zijn geweest). Wil je later kunnen bewijzen dat je echt een molshoop hebt gezien, dan voer je een op de zoveel waarnemingen met een foto in.

Datzelfde doe ik bijvoorbeeld met hagedissen: in een gebied fotografeer ik de eerste paar, daarna alleen soort, aantal en plek (soms geslacht), zonder ieder volgend exemplaar weer te fotograferen. En de default voor aantal is 1, dus die kan je meestal rustig laten staan. 1 mol, 1 molshoop of zelfs 1 plek met molshopen betekend in feite allemaal hetzelfde: er zit daar tenminste 1 mol.   
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

AnneBalk

Ok, ik dacht inderdaad dat je overal wat in moet vullen. Vanuit de auto kon ik geen foto's maken, vandaar. Ik had begrepen dat men wilde dat je het aantal molshopen zou tellen voor het mollenweekend. Dus ik heb soms hele hoge aantallen ingevuld. Nu lijkt me onduidelijk of ik bv echt een mol heb gezien of een molshoop. Ik zal iig "sporen" toevoegen dan.

Groeten Anne

Rob Koelman

Citaat van: AnneBalk op maart 06, 2022, 11:21:20 AM... Ik had begrepen dat men wilde dat je het aantal molshopen zou tellen voor het mollenweekend. Dus ik heb soms hele hoge aantallen ingevuld.

Ik vul zelf altijd bij aantal in '1 - gezien, niet geteld'. In combinatie met 'sporen' geeft dat aan dat je een of meer molshopen hebt gezien.

Aantal hopen mag je inderdaad tellen, maar is niet echt belangrijk. Het gaat vooral om het vaststellen van de aanwezigheid van de soort.
Met vriendelijke groet, Rob