Wantsen Madeira 2

Gestart door RutgerB, mei 25, 2008, 22:21:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

6. lygaeus pandurus ?

RutgerB

7. nabis ferus ?

RutgerB

8. pizedorus lituratus ?

RutgerB

9. rhyparochromus pineti ?

RutgerB

10. Tingis cardui ?

RutgerB

oei, was ik deze nog vergeten; op Andryala glandulosa (een endemische composiet)

11. weer geen idee

Berend Aukema

Via de website van Fauna Europaea kun je een lijst krijgen van alle wantsen die van Madeira bekend zijn!

1. Spilostethus pandurus
2. Nabis pseudoferus ibericus (ondersoort!)
3. Piezodorus lituratus
4. Beosus maritimus
5. Tingis sp. (drie soorten bekend van Madeira, maar T. cardui komt daar niet voor!)
6. Dicyphus sp. Alleen Dicyphus hyalinipennis komt op Madeira voor, maar niet op deze waardplant! Er worden nog regelmatig nieuwe soorten beschreven van Madeira. Dit is er mogelijk een!

RutgerB

#7
Berend bedankt, ook voor de andere 5. Een lijst van Madeira krijg ik vooralsnog niet uitgetoverd, wel lijstjes per genusnaam en Madeira. Dat zijn er natuurlijk nogal wat maar je hebt me al goed op weg geholpen. Op de site van Fauna Eurpaea zag ik alleen jou als expert.  Ken je iemand het plaatje + lokatie van de laatste wants zou willen ontvangen? Kan die evt. weer een nieuwe soort beschrijven! De tingis zat op Carduus (nl. de endemische C. squarrosus), dus daarom dacht ik aan Tingis cardui.

Berend Aukema

Door onder Distribution te kiezen voor Suborde, Heteroptera en Madeira krijg je een volledige lijst.

De tingidenlarven zijn zeer waarschijnlijk van Tingis maderensis, een soort die ik zelf op de Canarische Eilanden op Carduus vond.

Als je mij de foto van Dicyphus in hoge resolutie stuurt, zal ik zelf proberen wat verder te komen. Beschrijving zonder materiaal om de mannelijke genitaliƫn te bekijken is echter zinloos!

RutgerB

#9
Ja gelukt met de lijst van Madeira. Dat ga ik vaker doen voordat ik ergens heenga.

Kan het met de foto ook zo doen; Nu maximaal ingezoomd de bovenkant. Het beestje is ongeveer 1 centimeter. Straks de onderkant.

RutgerB

#10
En de onderkant (van de foto). Wordt er eigenlijk niet beter op, de foto is niet al te best merk ik nu. Krijg je als je in wat donkere omstandigheden op de kop een wants fotografeerd.