Pseudosinella springstaart?

Gestart door Rients, februari 19, 2022, 16:37:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rients

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/234009369/.
1 Pseudosinella spec. imago
datum: 2022-02-19
locatie: Grijpskerk (GR)

foto's:




Onder bloempot. Blind, glimmend, met haren, inclusief een kraag. Klein, actief en tamelijk snel.
Rients Niks

roelvanbezouw

Hey Rients,

Ik zie iets van een rond oogveld. Het zou een pseudosinella alba kunnen zijn, maar hier zijn dieren voor nodig onder de microscoop.

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Rients

Ik kan er een opsturen  :blink:
Ik zie dat er niet veel meldingen van zijn ...
Rients Niks

mberg

Hej Rinets,

Inderdaad, Ik zie ook een aanduiding van een oog. Pseudosinella is een heel lastig geslacht met nog veel te verwachten soorten. De beharing op de kop en het tweede en derde lichaamssegment zijn erg belangrijk. Microscopenwerk vrees ik. Het is trouwes een heel algemene soort in ons land.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rients

Ik ga de komende week flink aan de slag om van verschillende springstaarten exemplaren te verzamelen en naar jullie op te sturen. Niet op elkaar gelijkende soorten mag ik wellicht combineren in hetzelfde buisje? Mijn tuin lijkt een hotspot voor springstaartsoorten! Hoewel vrij veel soorten "verzamel-soorten" blijken te zijn (altijd een beetje teleurstellend), en het niet zo erg als bij kortschildkevers ...  En erg leuke kleuren en patronen.
Rients Niks