blinde kronkel of knotskronkel?

Gestart door Rients, februari 19, 2022, 16:24:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rients

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/234009134/.
1 Aardkruiper onbekend - Geophilomorpha indet.
datum: 2022-02-19
locatie: Grijpskerk (GR)

foto's:



Onder bloempot op terras. Ik kon nergens een aardkruiper vinden die zulke opmerkelijke stipjes op de segmenten heeft. Is deze op naam te brengen?
Rients Niks

Rayan Majoor

Ik raad aan nog eens goed naar het aantal poten per segment (of, als je dat makkelijker vindt, goed naar de vorm van de kop en het achterlijf) te kijken en op basis daarvan je zoektocht bij te stellen... :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rients

O ja, verdorie! Het is een miljoenpoot! Hij leek zo lang en soepel, maar heeft idd een stompe kont en teveel poten ....
Dank je wel!
Rients Niks

mberg

Heb je een foto van de zijkant me thet oog?

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rients

Nee helaas: Ik twijfel tussen knotskronkel en blinde kronkel. Door dergelijke omissies bouw ik veel ervaring op  :blink:
Rients Niks

mberg

Hej Rients,

Het is waarschijnlijk Choneiulus palmatus (gezien lengte en kleur), maar voor zekerheid heb ik detail oog nog.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rients

Ik heb weer een exemplaar gevonden: https://waarneming.nl/observation/234264825/
Mag ik revan uitgaan dat dat een Zwartstip is? Of is meer detail van de ogen nodig? 
Rients Niks

mberg

Hej Rients,

Vermoedelijk maar er is meer detail nodig van de kop en de lengte van de haren bovenkant lichaam. Maar gezien kleur en lengte lichaam denk ik dat het inderdaad C. palmatus is.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging