Is deze Lithobius op naam te brengen? Lijkt geen L. forficatus

Gestart door Rients, februari 24, 2022, 11:56:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rients

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/234221103/.
1 Lithobius spec.
datum: 2022-02-24
locatie: Grijpskerk (GR)

foto's:







In partij droge bladeren die zich verzameld hadden in klimop. Details zoals de tanden in de bek zien er anders uit dan bij L forficatus.
Rients Niks

SimeonI

Is the 15th claw double or simple? Does it have tergal projections in the posterior tergites? It isn't forficatus.
Simeon

Rients

One of the 15th leg-pair was missing. I added one more picture that may answer your question on the posterior tergites. I hope this will allow identification to species level. The animal was found at about 1,5m height in a Hedera hedge.
Rients Niks

mberg

Hej Rients,

Niet met zekerheid te zeggen maar gezien het coxosternum en de donkere en lichte velden aan de bovenkant van het lichaam is dit waarschijnlijk Lithobius melanops.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rients

#4
Bedankt! Ik heb het aangepast als onzekere L melanops. Ik zie in het determineer document (Berg en Evenhuis) dat L melanops (met L lapidicola) de enige soort is met behoorlijk behaarde kaken. Die haren zie ik op de betreffende foto ook. Mag ik dat nog als aanvullend kenmerk gebruiken voor L melanops?
Rients Niks

mberg

Hej Rients,

Dat is helaas onvoldoende als kenmerk. De combinatie van het aantal tanden aan het uiteinde van het coxosternum samen met de positie van de stekels op de boven- en onderkant van poot 14 en 15 geeft voldoende houvast.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging