Hoofdmenu

Onbekend fosiel

Gestart door koenv, januari 15, 2022, 19:05:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

koenv

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/232367888/.
1 Zoogdier onbekend - Mammalia indet. andere sporen
datum: 2022-01-15
locatie: Wenduine/Blankenberge - Strand Wenduine tot Blankenberge (SWB) (WV)

foto's:






Iemand die me in de richting kan wijzen van welk fosiel dit zou kunnen zijn? Volgens mij is dit een versteend stuk bot. Ik heb het meegenomen, dus als er nog andere zaken zouden moeten bekeken worden, kan ik dat doen.
mvg

Koen

Rob Koelman

Lijkt me het proximale deel (dichtst bij lichaam; andere kant heet distaal) van een ulna (ellepijp) van een groot zoogdier, bijvoorbeeld steppewisent.
Met vriendelijke groet, Rob

koenv

Rob,

Bedankt voor het antwoord. Via een ander forum krijg ik schouderblad van een (marine)zoogdier als mogelijke optie. Zie je daar iets in?
mvg

Koen

Rob Koelman

Citaat van: koenv op januari 25, 2022, 12:38:05 PMVia een ander forum krijg ik schouderblad van een (marine)zoogdier als mogelijke optie. Zie je daar iets in?

Nee...  ;)

Er zijn duidelijk twee gewrichtsvlakken te zien. Bij een schouderblad is er maar een gewrichtsvlak, dat bovendien (licht) komvormig van vorm is.

Hieronder een bewerking van een van de foto's  hierboven met daarop aangegeven de in het botfragment aanwezige gewrichtsvlakken:

Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: Rob Koelman op januari 26, 2022, 03:24:06 AM
Bij een schouderblad is er maar een gewrichtsvlak, dat bovendien (licht) komvormig van vorm is.
Goed argument, dat sluit een schouderblad inderdaad uit.
Peter Venema

Arie Twigt

Inderdaad zoals gezegd een proximaal deel van een ulna. Welk dier is lastig te bepalen bij zo'n fragment.
Vriendelijke groeten,

Arie Twigt