Hoofdmenu

Doolhofzwam?

Gestart door Henri van Dodeweerd, februari 15, 2022, 21:30:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/233885813/.
1 Doolhofzwam - Daedalea quercina
datum: 2022-02-12
locatie: Zalk - Zalkerwaard (OV)

foto's:

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

paddenstoelenmonster

Hoi Henri, je hebt wel weer een moeilijk puzzeltje!
Maar na een nachtje slapen meen ik toch wel de oplossing gevonden te hebben. Het ligt natuurlijk erg voor de hand om hier een Doolhofzwam in te zien.
Alleen de belichting is erg vreemd (laagstaande zon?). Dus maakt het wel extra moeilijk.
Verder is de zwam nog relatief jong (want erg klein) en dat bemoeilijkt de determinatie ook altijd, maar is voor mij nu juist een extra uitdaging!
Toch zijn er wel wat argumenten die tegen jouw determinatie pleiten:
1: De bovenste hoed lijkt een messcherpe en zelfs wat rafelige rand te hebben; iets wat ik bij Doolhofzwammen nooit tegenkom; Die zijn dik en mooi afgerond;
2: De foto laat 2 of misschien wel 3 stuks vlak boven elkaar groeiende exemplaren zien; bij Doolhofzwammen gebeurt dat wel, maar dan zijn ze juist altijd erg
    dik/hoog en heel knolvormig, en zeker niet met zo'n scherpe rand; Een zijaanzichtfoto had veel kunnen verduidelijken!
3: De rand laat totaal geen zone zonder lamellen zien. Dat komt weliswaar voor bij Doolhofzwammen, maar beschouw ik toch wel als een uitzondering;
4: De vorm van de lamellen met een secundaire heel korte lamel vanaf de rand naar binnen kan bij Doolhofzwammen ook voorkomen, net als de gevorkte
    lamellen naar de buitenrand toe. Doolhofzwammen hoeven niet altijd een Doolhofstructuur van de gangen tussen de lamellen te hebben, maar dit lijkt meer op
    radiaal uitwaaierend;
5: De groeiplaats zo in de polder roept toch wat vraagtekens op. Je beschrijft de houtsoort niet, maar Doolhofzwammen groeien voor zover mij bekend alleen op
    Eiken;
6: De hoed van het onderste exemplaar heeft een lichtgekleurde rand, en dat klopt niet met de overigens zo donkere kleurstelling. Doolhofzwammen zijn in de
    winter vaak paarsig door inwerking van schimmels/bacterien, zeg het maar; Hier lijkt het nogal roodachtig van kleur te zijn;
7: Doolhofzwammen kun je heel gemakkelijk aantonen door de bruinverkleuring die bij de lamellen optreedt bij besprenkelen met KOH of ammonia;
Je zult begrijpen dat ik het dus meer in een andere richting wil zoeken, en wel in een Roodplaathoutzwam. Die komen juist veel in natte gebieden met zachtere houtsoorten voor. Dus geen Daedalea, maar Daedaleopsis, allebei van Daedalus (Griekse god van labyrint/doolhof), dus wel erg veel overeenkomstig.
Roodporie- en Roodplaathoutzwammen hebben een wat harige roodachtige hoed, met bij kneuzing van de lamellen een donker/roodachtige verkleuring (naamgever) er van.
Onderstaand een aantal plaatjes ter illustratie.
Je mag zelf concluderen.
HG van henk die maar weer wat af zwamt!
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

wimperzwam

Vraag me af op wat voor hout deze vondst stond. Indien naaldhout dan zou ik ook de Geelbruine houtzwam (Gloeophyllum sepiarium) eens bekijken.

Mvgr.,
Henk Huijser.

Henri van Dodeweerd

Dag Henken,

Hartelijk dank voor het meedenken en meekijken. Tot mijn schande moet ik constateren dat ik weer eens was vergeten om meer informatie te geven.

Het stuk hout waar het op groeide is een stuk dat op een rivierduintje lag. Verder geen boompjes in de buurt dan alleen wat hele dunne wilgjes.
Of het naald- of loofhout is, kan ik dus helaas niet aangeven. Al geef ik loofhout de meeste kans...

Ik maak er dan ook een onzekere roodplaathoutzwam van..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd