Vreemd gedrag meerkoet en kokmeeuw?

Gestart door LydiaS, februari 14, 2022, 09:16:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

LydiaS

Ik zag vreemd gedrag  in een meerkoet en kokmeeuw.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/233796965/.
1 Meerkoet - Fulica atra adult, foeragerend, gezien
datum: 2022-02-11
locatie: Rotterdam - Crooswijk (ZH)

foto's:






De kokmeeuw draait steeds rondjes om een foeragerende meerkoet en neemt de buit over. Dit heb ik ze 2 keer zien doen. Ik dacht na de eerste keer dat de meerkoet de meeuw zou wegjagen, maar dat gebeurde niet.
Komt zoiets vaker voor?
Ps. De foto's zijn van de tweede "ontmoeting".
Groeten Lydia Snijder

Oenanthe

Alle soorten meeuwen kapen andere vogels voedsel af als ze de kans krijgen. Dat is niet zo bijzonder maar een meerkoet is een nogal agressieve vogel die zich zelfs richting soortgenoten vaak intolerant gedraagt en als het moet zelfs zwanen te lijf gaat om ze uit hun buurt te verjagen. Meestal doen ze dat in de broedtijd maar dat een meerkoet zonder morren accepteert dat een kokmeeuw zijn eten wegjat is inderdaad vreemd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

LydiaS

Dat vond ik nou ook! Na de eerste keer stond ik te wachten op een groot spektakel. Maar de meerkoet gedroeg zich helemaal niet agressief en liet het dus een tweede keer toe. Misschien nog wel vaker, maar ik ben toen doorgelopen.
Groeten, Lydia

Oenanthe

Citaat van: LydiaS op februari 14, 2022, 12:39:00 PM
Misschien nog wel vaker, maar ik ben toen doorgelopen.
Groeten, Lydia
Later, als ik met pensioen ben ga ik alles goed bekijken en onderzoeken waar ik nu nog noodgedwongen doorloop omdat ik nog zoveel andere dingen moet.... ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

LydiaS

Ha Oenanthe,
Ik ben met pensioen, een dikke aanrader!!!😁👍