betere foto's van duifgrijze Isotoma/Isotomurus

Gestart door Rients, februari 12, 2022, 12:10:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rients

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/233678100/.
1 Springstaart onbekend - Collembola indet.
datum: 2022-02-12
locatie: Grijpskerk (GR)

foto's:






Tussen gevallen en verterende boombladeren op terras. Lijkt op sommige foto's, afhankelijk van lichtval, effen duifgrijs, op andere zwarter en iriserend. Actiever en kleiner (0.8 mm) dan meeste ook aanwezige I. maculatus en Isotoma spec. Geen lange haren.
Rients Niks

Rients

Roel en Matty, ik hoop dat jullie hier nog eens naar willen kijken. Het lijkt me een constante soort: allemaal zelfde formaat (0,8 mm), en geen enkel individu zo groot als de wat grotere exx van I. maculatus en Isotoma in het monster. Ook veel drukker gedrag.
Ik merkte van de foto's pas de irisering op, die me deed denken aan Vertagopus arboreus, maar die heeft slanker (langwerpiger) lijf.
Rients Niks

roelvanbezouw

Citaat van: Rients op februari 12, 2022, 12:19:55 PM
Roel en Matty, ik hoop dat jullie hier nog eens naar willen kijken. Het lijkt me een constante soort: allemaal zelfde formaat (0,8 mm), en geen enkel individu zo groot als de wat grotere exx van I. maculatus en Isotoma in het monster. Ook veel drukker gedrag.
Ik merkte van de foto's pas de irisering op, die me deed denken aan Vertagopus arboreus, maar die heeft slanker (langwerpiger) lijf.

Beste Rients,

Een correcte ID gaat hier niet lukken. Dit lijkt inderdaad een vertagopus, maar ik zou momenteel Desoria niet willen uitsluiten, nog. Hier zijn toch echte exemplaren voor nodig voor een zekere determinatie. Beide genera zijn wat moeilijk, helaas.

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Rients

#3
De optie van Desoria spreekt me wel aan! De foto's van D. trispinata op de site van Jan van Duinen lijken er behoorlijk op. Itt wat Jan schrijft, zijn de dieren die ik aantref niet gebonden aan mijn vijver: ze zitten tussen vochtig berterend blad. Vertagopus lijkt op mijn foto's ( https://waarneming.nl/observation/233149347/ ) behoorlijk slanker, en zaten achter boomschors.
Ik zou wat exemplaren kunnen opsturen?
Rients Niks

roelvanbezouw

Citaat van: Rients op februari 12, 2022, 17:07:41 PM
De optie van Desoria spreekt me wel aan! De foto's van D. trispinata op de site van Jan van Duinen lijken er behoorlijk op. Itt wat Jan schrijft, zijn de dieren die ik aantref niet gebonden aan mijn vijver: ze zitten tussen vochtig berterend blad.
Ik zou wat exemplaren kunnen opsturen?

Kan zeker!

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Rients

#5
Ik heb nog iets toegevoegd in mijn vorige reactie (= vergelijking met Vertagopus).
Naar wie kan ik exemplaren opsturen, en hoe, naar welk adres, en hoeveel exemplaren? Je mag instructies naar mijn mail sturen:
Rients Niks

mberg

Dag Rients,

Mocht je materiaal naar mij willen sturen:

Matty P. Berg
Zuideinde 56
151EK Westzaan.

In een stevig  en goed afsluitbaar buisje met 70% alcohol.

Met groet!
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rients

Rients Niks

mberg

Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

mberg

#9
Dag Rients,

Ik heb het materiaal bekeken. Het is Desoria trispinata form labrum. Hiermee bedoel ik dat de kenmerken netjes overeenkomen met D. trispinata, maar het labrum heeft een sterk afwijkende vorm (plaatvormig). Arne Fjellberg suggereert dat dit wellicht een nieuwe soort voor de wetenschap kan zijn. Er zijn in ieder geval waarneminen uit Duitsland en Frankrijk en van de helft van de Nederlandse provincies. Ik ben nu met Michael Potapov (Isotomidae expert) aan het uitzoeken of dit inderdaad een nieuwe soort is of dat het hier een ecotype / natuurlijke variatie betreft.

met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rients

Dat is interessant! D. spinata staat niet op de site van Jan van Duinen. De foto van trispinata lijkt sprekend op "mijn" dieren. Leuk om zekerheid over de identiteit te hebben! Hartelijk dank!
Rients Niks