onbekende grijze springstaart

Gestart door Rients, februari 10, 2022, 17:49:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rients

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/233606613/.
8 Springstaart onbekend - Collembola indet. imago
datum: 2022-02-10
locatie: Grijpskerk (GR)

foto's:



Zeer snel lopende kleine springstaarten. Blijven nooit ergens rusten. Op de rug, over de lengte van het achterlijf zijn op veel foto's witte stipjes te zien. Ik hoop dat de foto goed genoeg is voor identificatie. In monster natte bladeren op terras.
Rients Niks

Rients

Ik vermoed dat dit een springstaart is uit de groep Isotoma (anglica/caerulea/viridis).  Is deze kleurvariatie in al die soorten dezelfde? In mijn monster liepen groene exemplaren rond en deze donkergrijze: kan het zijn dat de donkergrijze I. caerulea is, maar dat de groene meerdere soorten zou kunnen zijn?
Rients Niks

roelvanbezouw

Dit is een isotomurus sp, mogelijk Isotomurus maculatus. De dorsale tekening is helaas niet goed te zien op de foto.

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

mberg

Hej Rients,

Ik neig met Roel mee te gaan. Het lichaam lijkt wat te kort voor een Isotoma / Desoria. Ik zie ook een licht rugstreep (is aanwezig bij Isotoma riparia), maar het gedrongen lichaam en de afwezigheid van ruige beharing (voor zover te zien) gaat toch meer naar een Isotomurs. Foto is helaas te onscherp om pigmentpatroon te kunnen zien. Isotomrus spec dus.

Met groet,
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Rients

Bedankt! Helaas waren de lichtomstandigheden niet goed, en ik heb een tamelijk eenvoudige camera. Ik probeer het om betere foto's te maken. Het beest (ik zag vele exemplaren in mijn monster) was donker-duifgrijs met absoluut geen spoor van tekening zoals maculatus. Ik zag idd geen ruige beharing.
Rients Niks