Libellen in China

Gestart door Martijn Bot, mei 25, 2008, 19:57:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Martijn Bot

Ik ben net terug uit China. Naast vogels en een aardbeving (!) ook wat libellen gezien. Aangezien ik op dit moment mijn handen vol heb aan Europese soorten, en mijn boekenkast mij ook nog niet verder kan helpen, roep ik graag jullie expertise in!

Foto 1:

Martijn Bot

#1
Ik krijg het even niet voor elkaar om meerdere foto's in 1 bericht te plaatsen, dus doe ik het even zo...
Foto 2:

Martijn Bot

#2
Foto 3:

Martijn Bot

#3
Foto 4:

Martijn Bot

#4
Foto 5:

JohanvantBosch

CiteerIk krijg het even niet voor elkaar om meerdere foto's in 1 bericht te plaatsen, dus doe ik het even zo...
Lijkt me geen probleem...
Had al een bijdrage van je op birdpix gelezen en foto's etc op je site bekeken (ik was 2 jaar geleden in Sichuan). Lijkt me een hele heftige ervaring....

Deze 2e lijkt me Witpuntoeverlibel, Orthetrum albistylum. Schijnt behoorlijk veel voor te komen in China.

De rest zal ik zo eens naar kijken. Asia-dragonfly.net kan ook uitkomst bieden. Misschien zowiezo leuk om daar je foto's op te zetten. Als we er hier niet uitkomen, zou je ook Vincent Kalkman eens een mailtje kunnen sturen.

JohanvantBosch

CiteerDe laatste:
Een Vuurlibel, Ik neig naar Oostelijke, Crocothemis servilia

De andere zijn denk ik ook alle Oeverlibellen Orthetrum....

Martijn Bot

CiteerDeze 2e lijkt me Witpuntoeverlibel, Orthetrum albistylum. Schijnt behoorlijk veel voor te komen in China.
Ach ja, lijkt me inderdaad ook en daar had ik zelf ook op moeten kunnen komen, deze had ik namelijk een paar dagen eerder en die lukte me nog wel zelf...  

Martijn Bot

Citeer
Een Vuurlibel, Ik neig naar Oostelijke, Crocothemis servilia
Zelfde als deze?  Hiervan maakte ik ook Vuurlibel, maar de andere leek mij in het veld kleiner en een stuk smaller (maar andere verschillen zijn op de foto eigenlijk niet te ontdekken, dus ik ga ook in deze graag met je mee)

JohanvantBosch

CiteerIk ben net terug uit China. Naast vogels en een aardbeving (!) ook wat libellen gezien. Aangezien ik op dit moment mijn handen vol heb aan Europese soorten, en mijn boekenkast mij ook nog niet verder kan helpen, roep ik graag jullie expertise in!
Deze eerste zou Orthetrum pruinosum kunnen zijn
http://www.asia-dragonfly.net/globalResults.php?Species=31

JohanvantBosch

Citeer
Citeer
Een Vuurlibel, Ik neig naar Oostelijke, Crocothemis servilia
Zelfde als deze?  Hiervan maakte ik ook Vuurlibel, maar de andere leek mij in het veld kleiner en een stuk smaller (maar andere verschillen zijn op de foto eigenlijk niet te ontdekken, dus ik ga ook in deze graag met je mee)
Die had ik gezien op je site en toen dacht ik ook aan C. servilia. Volgens mij komt C. erythraea niet voor in China.

JohanvantBosch

#11
Ik geloof niet dat ik op dit moment verder ga komen dan dit....

EDIT: er is trouwens een boekje over de Dragonflies of Hongkong. Het schijnt dat het meeste daar wel in staat.

Martijn Bot

Bedankt voor je hulp tot zover, ik heb meteen het een en ander aangepast op mijn site. Mochten er nog meer mensen een gokje willen wagen, dan hoor ik het graag.  

Platbuik

Citeerer is trouwens een boekje over de Dragonflies of Hongkong. Het schijnt dat het meeste daar wel in staat.

Daar staat Orthetrum albistylum niet in..... De enige O. -in Hongkong- met witte puntjes is O. luzonicum.

@Martijn: kun je ze nummeren, dat refereert makkelijker  :)  
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Martijn Bot

Citeer@Martijn: kun je ze nummeren, dat refereert makkelijker  :)
Gedaan.

Taka

Ik ging op flickr kijken of ik daar wat verder kon komen. Tot mijn verbazing vond ik zo deze foto. Lekker!



(Sybe)

Taka

(Sybe)

Martijn Bot

Ik kwam er net achter dat ik er nog eentje had. Lijkt mij een soort Witsnuitachtig beest. Ik heb een uurtje bij een poeltje gestaan waar er wat vlogen, ik heb er niet een ook maar een seconde zien zitten; erg drukke beesten. Iemand enig idee?

JohanvantBosch

CiteerIk kwam er net achter dat ik er nog eentje had. Lijkt mij een soort Witsnuitachtig beest. Ik heb een uurtje bij een poeltje gestaan waar er wat vlogen, ik heb er niet een ook maar een seconde zien zitten; erg drukke beesten. Iemand enig idee?
Ik ga even zoeken.... ik heb diezelfde volgens mij ook gezien (in Du Fu's Cottage in Chengdu) en mbv asia dragonfly gedetermineerd. Ik zoek even....


Martijn Bot