Advies gevraagd mbt een goede instapkijker rond de 250 euro

Gestart door kiekertje, februari 08, 2022, 16:55:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

kiekertje

Omdat de draadjes hierover alweer wat ouder zijn...

Tot nu toe behielp ik me met een vlinderkijker (!), maar wil toch graag een 'echte' vogelkijker. Instapmodel voor rond de 250 euro, en later misschien...?

Ik kreeg aangeraden de Vogelbescherming Kijker: Stern II 10x42

Iemand hiermee ervaring?


Matthijs Molenaar

Dat lijkt me idd een prima verrekijker, die Stern.
Nog wel een dingetje waar je op moet letten: Dit is een 10x42, als je dan een beetje trilt komt dat gelijk terug in je beeld. Als je een 8x42 neemt, heb je dat minder. Je hebt dan meer overzicht met nog prima detail (al vervalt dat een klein beetje omdat je minder zoom hebt). Ik heb er eentje van deze, echt een leuke instapkijker voor een goede prijs. Een keer was bij mij de dop er af gevlogen omdat ik gevallen was, en ik kreeg gelijk 15% korting voor een nieuwe. En als er iets niet goed is, krijg je een gratis (!) nieuwe. Echte topservice daar, maar dat is bij de Vogelbescherming natuurlijk ook zo  :blink:. Je kan later nog voor een echte dure gaan, maar (ook voor mij) is dit een prima instapkijker waar je de meeste dingen toch nog schitterend kunt bekijken. Dan hoef je gelijk geen €250 uit te geven  :blink:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

kiekertje

Dankjewel voor je reactie Matthijs! Ik ben inderdaad wel eens wat trillerig!

Arno Wouters

#3
Allereerst een opmerking die je vast al eerder zag, maar niet genoeg benadrukt kan worden: koop alleen een kijker die je in handen gehad hebt en waar je buiten mee hebt kunnen kijken (liefst bij bewolkt weer). Of een kijker bevalt hangt namelijk ook in hoge mate van persoonlijke factoren af: of de kijker lekker in de hand ligt, hoe makkelijk je hem voor je ogen houd, of het materiaal prettig aanvoelt, hoe makkelijk je er doorkijkt, hoe hij ten opzichte van je bril zit etc.

Dat gezegd hebbende: met € 250 te besteden, zou ik de voorkeur geven aan de Eden XP 8x32 (€ 240) boven de Eden HD 8x42 van Matthijs (€ 160). De helderheid van de XP alleen al is die € 80 extra meer dan waard en dan heb je ook nog aanmerkelijk minder randonscherpte (het beeld van de XP is voor 90% scherp, dat van de HD voor 80%) en een veel lichtere kijker (465 ipv 760 gram). De lichtsterkte van de 8x32 XP doet echt niet onder voor die van de 8x42 HD en zeker niet voor die van een 10x42 kijker.

De Stern II ken ik niet, dus daar kan ik geen vergelijking mee maken. Maar ik sluit me bij Matthijs aan dat een vergroting van 10x als instap meestal  geen goed idee is.

kiekertje

#4
dank! door corona was het er niet van gekomen om 'live' te gaan uitproberen...

PS wat is dan het verschil tussen de x32 en x42??

mijn vlinderkijker is een Pentax 6,5 x 21 en ik verlang ernaar om met name vogels dichterbij te kunnen halen ;o))

ik hoor ook goede dingen over Optricron. Iemand van jullie daarmee ervaring?

Matthijs Molenaar

8x32 is een doorsnede van het kijkersgat aan de achterkant van je verrekijker, dat is dus 32 mm. Een 42 is fijner want dan heb je een breder blikveld.

En als je een budget hebt van €250 hebt, zou ik ook voor die prijs iets kopen, en niet voor €100 want de kwaliteitsvermindering merk je echt goed.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

kiekertje

Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 09, 2022, 19:30:49 PM
8x32 is een doorsnede van het kijkersgat aan de achterkant van je verrekijker, dat is dus 32 mm. Een 42 is fijner want dan heb je een breder blikveld.

En als je een budget hebt van €250 hebt, zou ik ook voor die prijs iets kopen, en niet voor €100 want de kwaliteitsvermindering merk je echt goed.

ik werd wat in verwarring gebracht door  Arno's advies "Dat gezegd hebbende: met € 250 te besteden, zou ik de voorkeur geven aan de Eden XP 8x32 (€ 240) boven de Eden HD 8x42 van Matthijs (€ 160). De helderheid van de XP alleen al is die € 80 extra meer dan waard en dan heb je ook nog aanmerkelijk minder randonscherpte (het beeld van de XP is voor 90% scherp, dat van de HD voor 80%) en een veel lichtere kijker (465 ipv 760 gram). De lichtsterkte van de 8x32 XP doet echt niet onder voor die van de 8x42 HD en zeker niet voor die van een 10x42 kijker"

vandaar de vraag

Wilfred

Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 09, 2022, 19:30:49 PM
8x32 is een doorsnede van het kijkersgat aan de achterkant van je verrekijker, dat is dus 32 mm. Een 42 is fijner want dan heb je een breder blikveld.

Die x32 of x42 (of welk getal dan ook) is de objectief diameter in mm's ofwel de grootte van de frontlens waar het beeld je verrekijker binnenkomt. Hoe groter die diameter hoe meer licht je verrekijker vangt en dat kan een rol spelen bij minder gunstige lichtomstandigheden zoals grijs weer of schemer. De breedte van je blikveld staat daar los van !!!  Met mijn huidige Nikon 8x30 heb ik een breder blikveld dan met mijn oudere Kite 8x42. Overigens komt om mijn nek nooit meer een 40+ kijker te hangen. Van de voordelen (gewicht, omvang) van mijn huidige midsize kijker heb ik elke vogeldag genot, temeer omdat ik dikwijls ook nog een camera en/of een telescoop bij me heb. Met de nadelen kan ik prima leven omdat ik zelden in de schemering rondloop en als dat wel voorkomt dan neem ik de iets mindere resolutie op de koop toe. Een verrekijker met een breder blikveld is overigens wel een aanrader los van het feit of je een 30+ of 40+ kijker neemt.

Arno Wouters

#8
Eerst een goede raad: vragen van het type 'is ..... een goede kijker?' leveren meer reacties op als je die vraag in de onderwerp-regel zet inplaats van het nogal onduidelijke 'Toch maar (weer?): een goede instapverrekijker'. Ik vermoed dat in jou geval iets als 'advies gevraagd m.b.t. tot aanschaf van instapkijker van ong. € 250' de beste reacties oplevert.

Getallen als 6,5x21 en 8x42 kun je lezen als (vergroting)x(diameter van het objectief). Het objectief is de lens die tijdens het gebruik naar het object (de vogel of vlinder) toegekeerd is. De lens die het dichts bij het oog zit heet het oculair. Tussen het oculair en objectief zitten nog een aantal andere lenzen, de prisma's.

Je vlinderkijker van 6,5x21 vergroot dus 6,5 maal en heeft een objectief met een diameter van 21 mm, een 8x32 vergroot 8x en heeft een objectief van 32 mm, een 8x42 vergroot 8x en heeft een objectief van 42 mm, een 10x42 een vergroting van 10x en een objectief van 42 mm.

Anders dan Matthijs suggereert heeft de diameter van het objectief niet veel met de grootte van je blikveld te maken en een objectief van 42 mm heeft lang niet altijd een breder blikveld dan een van 32 mm. De Eden XP 8x32 bijvoorbeeld, heeft een iets groter blikveld dan de Eden HD 8x42: respectievelijk 131 en 129 m. op 1000 meter.

Als je twee overeenkomstige kijkers hebt (zelfde merk, zelfde type, zelfde coating, zelfde soort prisma's etc.) met dezelfde vergroting is een kijker met een groter objectief lichtsterker en zwaarder dan een kijker met een kleiner objectief.

De lichtsterkte van een kijker hangt af van (1) de vergroting en de diameter van het objectief (hoe meer ie vergroot, hoe minder lichtsterk; hoe groter de diameter, hoe hoger de lichtsterkte) en (2) de hoeveelheid licht die de kijker doorlaat (dit heet de transmissie)

Met betrekkig tot (1):

Als je de diameter van het objectief deelt door de vergroting krijg je de diameter van de lichtcirkel die uit het oculair komt. Dit getal wordt de 'uittreepupil' genoemd. De genoemde kijkers hebben dus een uitreepupil van, respectievelijk, 21/6.5 = 3.2 mm, 32/8 = 4 mm, 42/8 = 5.25 en 42/10=4.2 mm.

Binnen bepaalde grenzen is, bij gelijke transmissie, de lichtsterkte van een kijker evenredig met het kwadraat van de uitreepupil: als de uitreepupil bij de ene kijker 2x zo groot is dan bij de andere is de lichtsterkte van die kijker 4x zo groot.

Binnen bepaalde grenzen, zei ik. Het zal duidelijk zijn dat de waargenomen lichtsterkte niet alleen afhangt van de diameter van de lichtbundel die uit de kijker komt maar ook van de diameter van je pupil. De diameter van je pupil past zich aan aan de hoeveelheid licht die er op valt. Als er minder licht opvalt wordt de pupil groter. Als je jong bent varieert je pupil tussen de 2 en de 7 mm. Vanaf je 20ste daalt de maximale diameter van je pupil, tegen de tijd dat je veertig bent wordt je pupil niet groter dan 5 mm, veel 70-tigers komen tot 4 mm. Als je tegen de veertig loopt levert een 8x65 vergeleken met een 8x42 van hetzelfde type dus meer gewicht, minder licht, een kleiner blikveld en een legere portemonnee.

Met betrekking tot (2) (de transmissie): het zal duidelijk zijn dat een kijker die veel licht door laat lichtsterker is dan een die weinig licht door laat. De lichtdoorlatendheid van een kijker wordt door veel factoren bepaald en de technieken om de transmissie te verbeteren zijn in de loop der tijd beter en goedkoper geworden. Tien jaar geleden was een dakkantkijker met 90% transmissie alleen in de duurste categorie verkrijgbaar, tegenwoordig heb je aan € 250 genoeg.

Toen ik jong was, was 7x50 de standaard voor vogelkijkers, later werd het 8x42, de laatste jaren hoor en zie ik dat langzamerhand steeds meer vogelaars de voorkeur geven aan een goede 8x32, zeker als het budget beperkt is en/of het gewicht een probleem.

De Eden XP 8x32 (met een transmissie van 90%) is niet minder lichtsterk dan de Eden HD 8x42 (met een transmissie van 80%), maar hij weegt aanzienlijk minder, is veel helderder en heeft minder randonscherpte. De Eden XP 8x32 is dus in alle opzichten beter dan de Eden HD 8x42 en valt binnen het aangegeven budget van € 250. De Eden XP 8x42 komt qua helderheid en randonscherpte overeen met de Eden XP 8x32 en is lichtsterker dan deze, maar daarom nog niet in alle opzichten beter: hij weegt veel meer en valt met € 290 buiten het aangegeven budget.

Overigens wordt de mate waarin je een vogel dichter bij kunt halen (opnieuw binnen bepaalde grenzen) alleen bepaald door de vergroting. Dus met iedere 8x kijker haal je de vogels in dezelfde mate dichterbij.


kiekertje

hartelijk dank voor deze uitgebreide uitleg. de onderwerp-regel heb ik inmiddels al aangepast. mijn oorspronkelijke vraag sloeg op 'toch maar weer' omdat het onderwerp in dit forum al eerder aan bod kwam  :blink:

Arno Wouters

Hoewel een aantal draadjes over instapkijkers al wat ouder zijn, loont het toch de moeite om ze eens door te lezen. Ook al zijn de kijkers die in die draadjes genoemd worden nu anders geprijsd of uit de markt genomen en zijn er nieuwere modellen kijkers die misschien ook in aanmerking komen, het helpt je om je een idee te vormen wat er (in het algemeen en voor jouw persoonlijk) belangrijk is bij de aanschaf van een kijker.

Enkele suggesties (de laatste suggestie is trouwens nauwelijks oud te noemen)

* https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,438917.msg2267998.html

* https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,469749.0.html

* https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481361.0.html

kiekertje

Ik wil jullie hartelijk danken voor alle informatie. Het was even puzzelen maar er kwam uiteindelijk een heel gunstige geprijsde occasion op mijn pad: de Bynolyt TX 8x42 HD. Ontwikkeld door het Vogelcentrum Texel...

Ik kan niet wachten om er mee op stap te gaan!!!

Nogmaals dank voor alle uitleg, tips en truuks!

Arno Wouters

 :duim: Heel veel plezier gewenst met je nieuwe kijker, kiekertje! Laat je ons als je hem enige tijd gebruikt hebt eens weten hoe hij bevalt? Ik ben trouwens ook wel benieuwd hoeveel je er voor betaald hebt.

kiekertje

Ik zou mijn ervaringen nog even delen...
het is nog even oefenen, maar al echt genieten....
niet meer een kuifeendje slechts herkennen aan z'n profiel en tekening, maar schitterende kleuren en details....ik zie hazen in het veld, af en toe een ree...en deze kijker is absoluut niet te zwaar. laat de lente maar komen ;o))

en nogmaals bedankt aan iedereen die mij tips gaf. ik denk dat de 8x zeker een goede aanbeveling was ipv 10x

PS hoe kan ik de lenzen/kijkvensters het beste schoon maken indien nodig??

Matthijs Molenaar

Fijn dat-ie bevalt!

Je kunt het beste de lenzen een beetje vochtig maken met je eigen adem en dan met een zakdoek zacht afpoetsen.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)