Alg? -> Korstmos

Gestart door M.Vullings, februari 07, 2022, 15:28:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Ik zou graag willen weten of het rode en de groene bolletjes algen zijn?
Gezien op boomkwekerij perceel tussen mossen, w.o. parapluutjesmos.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

lukasverboom

Het is een korstmos, voor een soort heb je apotheciën of peritheciën nodig. Slijmige kleikorst is een optie, of een zomerkorst. Vaak is er met even zoeken wel ergens een schijfje of stipje te vinden!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

M.Vullings

#2
Bedankt Lukas, ik had al gezocht in de veldgids, maar kwam er niet uit en onder de binoc zag ik geen schijfjes o.i.d.
Als ik er nog eens langs kom zal ik zoeken.
Zie in de veldgids dat slijmige kleikorst op dood parapluutjesmos voor komt, dat lijkt wel te kloppen.
Kan dit topic verplaatst worden naar korstmossen?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

H Timans

Ik zie één rood bolletje in het midden op de 2de foto, dat zou wel eens SLijmige Kleikorst kunnen zijn.
Mvg Harold Timans

M.Vullings

Er staan wat wazige rode bolletjes op de foto's, maar geen scherpe, ik vind dit erg leuk, dus ik ga opnieuw zoeken en hopelijk wordt het dan duidelijk.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Matthijs Molenaar

Maar onderin de foto zie je juist weer 'iets' wat weer op een zomerkorst zou wijzen (dat grijzige schijfje). Kortom, het beste is idd dat je nog een keer teruggaat (het kan echt iets leuks zijn)
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

lukasverboom

Er zijn ook nog wel meer opties: zandstippelkorst, heidestippel, kalkknoopjeskorst, haarschubjes... Als je iets van vruchtlichamen vindt zou ik het meenemen :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

M.Vullings

Ben terug geweest en heb 6 stukjes "geplagd" met een tuinschepje, die heb ik onder de loep en binoculair bekeken.
Vond veel bruinige bolletjes, volgens mij alg, eerste twee foto's.
Heb geen schijfjes gevonden, maar op een zanderig stukje ertussen wel 4 "oogjes".
Het thallus is grijzig en de oogjes waren zwart, ze zijn op de foto's overbelicht helaas.
Ik twijfel of dit bij het grove groen- rode hoort waar ik eigenlijk voor terugging.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

M.Vullings

Is hier niets over te zeggen?
Van de fel groene korrels was niet veel meer te vinden, wel het rood-bruine alg achtige.
Heeft het zin om nog eens te gaan kijken als het weer geregend heeft en het vochtiger is?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Matthijs Molenaar

De derde foto ziet er nog het leukst uit, maar omdat de foto overbelicht is is daar nog steeds weinig over te zeggen. Het lijken mij ook geen sporen, die je onder de  :micro: gelegd hebt.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

lukasverboom

Het lijken me pycnosporen van een Bacidia. Van B. caligans zijn de pycnosporen gebogen, lees ik, dus dat zal het niet zijn. B. egenula heeft witte pycnidiën, dus die valt ook af. Kortom: ik weet het niet, helaas.

Foto 1 en 2 zijn blauwalgen, volgens mij uit het genus Nostoc (verder nauwelijks te determineren).
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

M.Vullings

Bedankt Lukas, het was zo' n zwart "oogje" dat ik onder de mic had, het was zelfs onder de binoc erg klein.
Het alg  hoeft voor mij ook niet, het lijkt mij wel het alg waar de groene korrels van het korstmos op zitten, de vorige keer was het erg nat, dus ik ga er nog wel eens kijken voor apo's na regen.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.