Beginners camera voor zowel macro als vogels

Gestart door kiekertje, februari 08, 2022, 18:19:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

kiekertje

Sinds een jaar of wat gebruiker van Waarneming.nl en tot nu toe alleen de telefoon-camera gebruikt. Nu wil ik wat beters, maar wel gebruikersvriendelijk. Veel dingen instellen ontmoedigt me....

Nieuw of tweedehands (waar vind ik die betrouwbaar) camera (heet dit dan nog compact of...), geen verwisselbare lenzen, liefst met een zoeker (ik zie echt niks op die schermen, al dan niet uitklapbaar) en liefst zowel te gebruiken voor macro als vogels. Ik snap dat je dan altijd op een compromis uit gaat komen, maar wie weet later kan er/ik misschien nog meer....

Ik vind het in de zomer erg leuk om bijvoorbeeld libelles te fotograferen, en in deze tijd korstmossen en paddestoelen. Dichtbij gaat meestal mis met de telefoon. Vogels is sowieso lastig, dus daarin ben ik (nog) niet veeleisend.

prijs denk ik zo rond de 250 euro...of is dat echt onmogelijk?

iemand tips? dank! (het topic hieronder van Rik heb ik gelezen)


Matthijs Molenaar

Ik had ook een dilemma toen ik een camera moest kiezen  ;). Zelf heb ik deze, een handig ding met 40x(!) zoom. Leuk voor de vogels en libellen dus. Een goede macrofunctie heeft het niet echt, maar je kan altijd nog foto's maken door je loepje, dat is vaak (lees mijn andere reactie maar) al genoeg. Ook zit er geen zoeker op, en ik denk dat als je een camera wilt met een zoeker, dat je dan echt een camera met verwisselbare lenzen moet nemen...

Zelf heb een wat moeilijkere opstelling om foto's te maken (zelf niet aan beginnen dus). Ik draai mijn verrekijker om, en dan zie je ver weg een leuk macro beeld. Dit kun je dus dichterbij halen met die 40x zoom, en kun je dus leuke foto's maken (zoiets). Maar dat is erg lastig, en het lukt nu pas een beetje, na een jaar/anderhalf jaar oefenen...
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Wilfred

Een camera met zoeker en vaste zoomlens wordt ook wel "bridge camera" genoemd. Google daar maar eens op (let op: er zitten ook modellen zonder zoeker tussen).  Met name Panasonic en Sony zijn daar sterk in maar ook Nikon en Canon hebben hun bekende bridge modellen. De bridge zooms hebben meestal een stevig bereik van groothoek tot extreem tele en er zullen vast ook types tussen zitten waar je hele aardige macro fotos mee kunt maken.   

kiekertje

aha....dat begrip had ik al wel voorbij zien komen....bridge camera....ik ben nog uit de tijd van de compact en de spiegelreflexcamera  :rolleye: :rolleye:

Matthijs Molenaar

Citaat van: Wilfred op februari 08, 2022, 21:28:31 PM
Een camera met zoeker en vaste zoomlens wordt ook wel "bridge camera" genoemd. Google daar maar eens op (let op: er zitten ook modellen zonder zoeker tussen).  Met name Panasonic en Sony zijn daar sterk in maar ook Nikon en Canon hebben hun bekende bridge modellen. De bridge zooms hebben meestal een stevig bereik van groothoek tot extreem tele en er zullen vast ook types tussen zitten waar je hele aardige macro fotos mee kunt maken.   

Ah, dat ik daar niet aan gedacht heb! Ik heb er ook nog zoëentje, maar ik vind zo'n zoeker erg klein en ongemakkelijk werken. Je hebt dan wel weer 25x zoom meer dan die 40x zoom-camera, maar ik vind zo'n zoeker niet heel handig werken. Maar misschien wel handig als je er eentje zoekt met zoeker onder de €250. Nu is hij alleen rond de €300-€400 te koop, maar misschien dat er binnenkort nog eentje op marktplaats komt. Daar heb ik hem ook gekocht voor 1/3 van de normale prijs!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Wilfred

Citaat van: kiekertje op februari 08, 2022, 23:05:14 PM
aha....dat begrip had ik al wel voorbij zien komen....bridge camera....ik ben nog uit de tijd van de compact en de spiegelreflexcamera  :rolleye: :rolleye:

De bridgecamera bestaat al wat langer. Vooral bedoeld voor mensen die net wat meer willen dan een compactcamera maar voor wie een spiegelreflex of systeemcamera een stapje te ver is (te duur, te groot, te zwaar, te ingewikkeld).
Overigens zijn de compactcameras grotendeels verdrongen door de smartphones die in de loop van de jaren steeds betere cameras hebben gekregen.
De spiegelreflex daarentegen wordt langzaamaan opgevolgd door de systeemcamera, een hoogwaardige camera met grote sensor en verwisselbare lenzen maar zonder spiegelhuis en dus compacter en lichter. Net als bij bridgecameras kijk je bij een systeeemcamera naar een (hoogwaardig) lcd scherm als je door de zoeker kijkt.