Bosstrooiselworm?

Gestart door Rients, februari 07, 2022, 11:37:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rients

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/233426798/.
1 Bosstrooiselworm - Bimastos rubidus
datum: 2022-02-07
locatie: Grijpskerk (GR)

foto's:








Onder bloempot op terras. Klein, maar volwassen: 2,5 cm. Spartelde af en toe hevig. Ik tel 24 segmenten vóór clitellum, 7 op clitellum, en 45 op achterlichaam. Kop lastig te zien, maar lijkt epiloob. Geen spatelvormige punt aan achterlijf tijdens kruipen. Achterlijf met roze punt.
Rients Niks

Anne Krediet

Grauw en haren in dichte paren: Aporrectodea rosea

Rients

#2
Ah, bedankt! Ik wist niet dat die zo klein waren. Moeilijk, hoor, die regenwormen! Fijn dat je de kenmerken aangeeft waaraan ik deze soort kan herkennen! In de beschrijving van soorten op waarnemingspagina (heel handige voorziening) staat dat hij op A. caliginosa lijkt. Maar die heb ik ook in mijn tuin, en die is duidelijk veel groter, en heeft grauw clitellum. Daar staat ook dat clitellum bij A. rosea "anders" geplaatst is dan bij A. caliginosa: dat verschil is maar 1 segment minder (24 ipv 25)?
Rients Niks

Anne Krediet

Hoi. Grootte van wormen is extreem variabel, heel anders dan bij geleedpotigen. Bij sommige soorten kan er echt zo'n factor 5 - 10 variatie in zitten.

Verder klopt wat je zegt. Rosea heeft meestal een sterker gekleurd clitellum. En de plaatsing van het clitellum is bij de meeste soorten inderdaad in de range 24 - 30 ongeveer. Het is dan ook niet het enige kenmerk dat we gebruiken: epi/tanyloob, paring vd haren, Tubercula pubertatis, kleur zijn ook heel nuttig.