slijmzwammen op hyacintbollen

Gestart door carina, februari 06, 2022, 23:47:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

carina

Na het lezen van slijmzwammennieuwsbrief nr. 3, met het stukje over slijmzwammen die voorkomen op hyacintbollen, was ik benieuwd of die momenteel nog te vinden zouden zijn.
Het bleek vrij eenvoudig om die te spotten, op 4/2/2022 slijmzwammen aanwezig op hyacintbollen te koop in de Aldi en de Lidl, op 5/2 op hyacintbollen bij de Aveve.
In een pot met erin 3 hyacintbollen, aangekocht op 4/2 in de Aldi te Balen, België, bevonden er zich 3 verschillende soorten slijmzwammen.

Ik vermoed dat het dezelfde soorten betreft die reeds uit Nederland gekend zijn op hyacintbollen.
In bijlage foto's:
1) Didymium annulisporum, capillitium bestaande uit stugge, stijve bruine draden met doorzichtige uiteinden, sporen met wratjes en 9-11 µm in diameter.
2) Didymium annulisporum
3) Didymium difforme, sporen bezet met zeer fijne wratjes, 12-14 µm in diameter, op een aantal sporen leken er richels aanwezig te zijn.
4) Didymium bahiense, peridium met stervormige kristallen, sporen bezet met kleine wratjes en10-12 µm in diameter, er lijkt een pseudocolumella aanwezig te
    zijn, capillitium lijk mij hyalien te zijn, normaal zou dit licht- of donkerbruin moeten zijn.

Zijn de determinaties correct?







Marian Jagers

Dag Carina,

Het is al weer een tijd geleden dat ik de hyacintenbollen afstruinde  :rolleye:

Zo te zien kloppen je determinaties. De aanwezigheid van de pseudocolumella duidt op D. bahiense. Maar inderdaad staat in Nannenga dat het capillitum van D. bahiense donker is. In zowel Neubert et al. als Poulain et al. staat echter dat ze licht tot donkerbruin kunnen zijn en aan de einden kleurloos. Ze zijn versierd met donkere verdikkingen.
Je zou hierover Hans van Hooff een mailtje kunnen sturen om te vragen wat zijn ervaring is met de kleur van het capillitium van deze soort. Naast determineren bestudeert Hans namelijk ook de variatie binnen soorten.


Zie de bijlage voor nog wat leesvoer. Oh en in Coolia 53(3)142-148 staat ook nog een verhaal over deze slijmzwammen op Hyacint.
Groeten Marian