Afgetakeld boomspijkertje of een paddenstoel?

Gestart door Erik van Dijk, februari 06, 2022, 09:58:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

Pluijm

Bij de WN https://waarneming.nl/observation/134021261/ nu ook een foto van de (toevallige?) begeleidende cyanobacterie.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Sander v Zon

Zijn dat niet hyfen met pigment? Ik herken er geen cyano in
Groeten,
Sander

Pluijm

Citaat van: Sander v Zon op februari 22, 2022, 08:23:29 AM
Zijn dat niet hyfen met pigment? Ik herken er geen cyano in
Ja kan dat ook? Morfologisch inderdaad net een hyfe. Zie je dat vaker?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Sander v Zon

In korstmossen vrijwel nooit, af en toe in losse schimmeltjes op schors
Groeten,
Sander

Matthijs Molenaar

#64
Vandaag nog eens een keer gekeken naar de steeltjes. Ook bij mij groeit het samen met schoorsteentje (zie de eerste foto). Soms ook er veel vertakkingen aanwezig. Alle foto's zijn gemaakt door m'n (kinder)microscoop, de kwaliteit valt toch niet tegen, Arno  :blink:

Het komt eraan, Henk-Jan  :blink:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Pluijm

Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 24, 2022, 16:08:17 PM
Alle foto's zijn gemaakt door m'n (kinder)microscoop, de kwaliteit valt toch niet tegen, Arno  :blink:
Het heeft ook meer te maken met mijn onverwerkte jeugdtrauma. ;D Ik ben blij dat deze microscoop je toch goed op weg helpt!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Hee, leuk Matthijs! Ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft!
Heb je de lezing gisteren gezien? Wij hebben allemaal twee "microscopen": een stereomicroscoop met licht van bovenaf, een soort hele goede loep op statief (in die cateogie valt jouw nieuwe microscoop ook), en een lichtmicroscoop waar het licht doorheen valt en die verder vergroot. Voor veel dingen is zo'n stereomicroscoop goed genoeg, ook bijvoorbeeld voor iepenmossen of witte/roze runenkorst, maar als je sporen wilt zien zie je vaak net te weinig.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Matthijs Molenaar

Citaat van: lukasverboom op februari 24, 2022, 17:38:45 PM
Hee, leuk Matthijs! Ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft!
Heb je de lezing gisteren gezien? Wij hebben allemaal twee "microscopen": een stereomicroscoop met licht van bovenaf, een soort hele goede loep op statief (in die cateogie valt jouw nieuwe microscoop ook), en een lichtmicroscoop waar het licht doorheen valt en die verder vergroot. Voor veel dingen is zo'n stereomicroscoop goed genoeg, ook bijvoorbeeld voor iepenmossen of witte/roze runenkorst, maar als je sporen wilt zien zie je vaak net te weinig.

Gisteren was ik er niet bij, zal hem een keertje terugluisteren. Sander heeft me in een paar mailtjes (elk zeshonderd woorden  ;D) uitgelegd hoe dat werkt. Als ik voor een wat duurdere opstelling ga, koop ik denk ik deze er ook nog bij (de goedkoopste met een schuine inkijk).

Ik heb trouwens wel een doorvallend lichtmicroscoop (een monoculair). Tot de 1200x vergroot-ie. Je kunt er ook wel apo's mee pletten en bladcellen mee zien, maar in de meeste gevallen niet determineren helaas  :(
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Guido Berger

Bij die amscoop moet je met je handen om het statief heen prepareren.
Dat is erg onhandig.

Misschien komt er iets op marktplaats wat ook niet zo duur is.

Matthijs Molenaar

#69
Citaat van: Guido Berger op februari 24, 2022, 18:17:21 PM
Misschien komt er iets op marktplaats wat ook niet zo duur is.

Ik houd het in de gaten, Guido! En als ik iets kleins heb (of iets lastigs, bijv boomzonnetjes) dan stuur ik het wel naar een van 'jullie' op.

P.s. Bij mij zit het ook naast schoorsteentje, en ik zag er een bleek puntje bovenop (zoals ook een beetje op de foto's te zien is). Wijst dit juist op een Morrisographium of juist op een Szczawinskia?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Matthijs Molenaar

Citaat van: Guido Berger op februari 24, 2022, 18:17:21 PM
Bij die amscoop moet je met je handen om het statief heen prepareren.
Dat is erg onhandig.

Ik heb gehoord dat Aliexpress ook nog wel een goede site is voor microscopen. Is dat ook echt zo, denken jullie/denk je? Zo ja, dan is dit de goedkoopste (want ik wil echt niet meer dan €100 uitgeven  ;)) met schuine inkijk (ook handig, lijkt me) die ik kan vinden.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

henkjanvdkolk

#71
Vandaag heb ik het materiaal van Matthijs gehad en bekeken. Het lijkt mij om dezelfde soort te gaan als mijn collectie, en waarschijnlijk als al onze collecties.

De maten van de conidia zijn vrijwel hetzelfde. In mijn collectie zat een grotere spreiding met ook kleinere conidia, mogelijk waren dat niet volgroeide conidia (zie plaatje onderaan).

Overzicht van de maten van de conidia van collecties die we nu hebben (in um, n is aantal gemeten conidia):
Collectie Erik: 47-51 x 3.2-3.5 (n=2)
Collectie Lukas: ?
Collectie Arno: 55-70 x 3 (n=?) ca. 10 (APl)
Collectie Henk-Jan: 45-60 x 2.0-3.5 (n=23)
Collectie Matthijs: 50-60 x 2.7-3.2 (n=15)

De vorm van de conidia is in alle collecties hetzelfde: wormvormig, langzaam verbredend, het breedst op ongeveer 1/4 van de top. De staart van de conidia heeft vaak een kromming. Aantal septen is nog iets om verder te onderzoeken. Die zijn lastig te zien ("schijnbaar afwezig") in jonge conidia maar duidelijk aanwezig als de conidia ouder worden.

Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

lukasverboom

Ik heb hem in het Stadspark ook gevonden, op Acer campestris.
https://waarneming.nl/observation/235498665/

Sporen 44-55 x 2,1 x 3,1 um (n=10).
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Matthijs Molenaar

Leuk! Nieuwe Stadspark-soort voor jou zeker  ;). Ik heb het ondertussen ook al drie keer gezien hier, en Rik Vinke heeft het ook al op twee andere locaties gevonden (ook hier in de buurt). Als ik er 10 gevonden heb, stuur ik het weer op (of bekijk ik het zelf natuurlijk  B)).
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Matthijs Molenaar

#74
Een poos geleden dat hier de aandacht op is gevestigd! Vandaag vond ik de soort weer. Volgens Henk-Jan is het materiaal in Nederland allemaal Morrisographium ipv Szczawinskia, zou dat nog aangepast kunnen worden op Waarneming.nl?

P.s. Bij mijn materiaal was het toch een micrometer dikker, een nog niet beschreven soort? :blink:
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

henkjanvdkolk

Leuke vondst Matthijs! Het lijkt me toch hetzelfde als de eerdere vondsten, ik vermoed dat alles in Nederland één soort is  :blink:

In het voorjaar heb ik materiaal opgestuurd naar Finland voor DNA analyse, ik zal navragen of daar al resultaten van zijn
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Matthijs Molenaar

Citaat van: henkjanvdkolk op november 28, 2022, 18:00:22 PMLeuke vondst Matthijs! Het lijkt me toch hetzelfde als de eerdere vondsten, ik vermoed dat alles in Nederland één soort is  :blink:

Haha, het was maar een grapje!  ;D

Citaat van: henkjanvdkolk op november 28, 2022, 18:00:22 PMIn het voorjaar heb ik materiaal opgestuurd naar Finland voor DNA analyse, ik zal navragen of daar al resultaten van zijn

Wat leuk! Ik ben benieuwd naar de resultaten!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Pluijm

Onlangs ook een WN in de Biesbosch, https://waarneming.nl/observation/260572747/
Ik zag op een wilg met Lepraria iets afwijkends, groenigs in een schorsspleet. Dat bleek Caloplaca obscurella. Hierop een tiental zwarte stokjes. Sporen 56-63 x 2,5-3 µm.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

henkjanvdkolk

Ik heb van Leena Myllys de volgende reactie gehad, veel dank aan haar voor het sequencen van het materiaal.

I managed to sequence three gene regions from both specimens, mitochondrial SSU, nuclear ITS regions and rpb2 region 7-11. I blasted the sequences and could not find any close match, please see below the results. However, it is clear that none of the specimens represent Szczawinskia tsugae nor is closely related to Micarea.

L992. NL1 HK2702 Morrisographium spec
mtssu: Blast: 82% Trichodelitschia munkii DQ384082 (Dothideomycetes)
ITS: Blast: 85% Uncultured Dactylaria clone W55 KP843447 (Leotiomycetes)
rpb2 7-11: Blast 75% Hyaloscypha EU940360 (Leotiomycetes)

L993. NL2. HK2802. Morrisographium spec.
same results as for L992





NL1 / HK2702 = https://waarneming.nl/observation/234052921/
NL2 / HK2802 = https://waarneming.nl/observation/233387391/
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

henkjanvdkolk

Kortom, er is dus niets eerder gesequenced wat er op lijkt. Omdat er van Morrisographium geen referentie sequenties in GenBank staan, zou het heel goed een soort in dat genus kunnen zijn.

Met de sleutel in Illman & White (1985) zou het Nederlandse materiaal het beste passen op Morrisographium ulmi.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Pluijm

#80
Dank Henk-Jan, zo komen we toch verder!
En, hadden L992 en L993 nu identiek DNA? Of  hadden ze min of meer dezelfde uitkomsten wat betreft zoektocht naar een taxon.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Matthijs Molenaar

Zou dit misschien een nog niet beschreven soort zijn?  ;)  :P
En is het dus een schimmel, of toch nog wat kenmerken van een korstmos er in?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)