hond vos of nog iets anders?

Gestart door gcusters, februari 04, 2022, 17:12:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

gcusters

Kan iemand zien welke hondachtige hier voorbij de camera rent?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/233308038/.
1 Vos - Vulpes vulpes met fotoval
datum: 2022-02-02
locatie: Venray - Haag (LI)

mvg
Geert Custers

Rob Koelman

Ik denk hierbij vooral aan een hond. Beelden zijn echter best wel 'vaag', dus geen zekerheid wat mij betreft...
Met vriendelijke groet, Rob

gcusters

Dank Rob,
Inderdaad niet de beste opname.

Een loslopende hond zou kunnen maar op dat tijdstip erg raar voor de lokatie.
Vond hem zelf ook te groot en donker voor een vos.

Mvg
Geert

Rob Koelman

Citaat van: gcusters op februari 04, 2022, 20:50:03 PMEen loslopende hond zou kunnen maar op dat tijdstip erg raar voor de lokatie.

Gaat om een opname van 2 februari jl. om 18:05 uur. Grofweg een half uur na zonsondergang dus, wat niet zo'n gek tijdstip is om nog even snel de hond uit te laten. Hondenuitlaters kun je overigens op de meest vreemde tijdstippen (en plekken) tegenkomen...
Met vriendelijke groet, Rob

jva

#4
Lastig idd, lijkt een groot dier met voorkomen van een grote hondachtige (geen vos). Het dier lijkt wat schichtig over te komen wat mogelijk weer voor een wild dier pleit. Een paar keer kun je namelijk de ogen zien reflecteren als het dier voorbij rent en richting de camera kijkt. Statistisch is de kans op een hond natuurlijk het allergrootst.

Wat ik me verder nog afvroeg: het fragment is slechts enkele seconden lang en zal ongetwijfeld ingekort zijn ten opzichte van het origineel. Ook is de reactiesnelheid van een gemiddelde wildcamera, zeker bij video opnamen, ca. 1-2 seconde(n). Het lijkt me dat er dan ook wat aan voorafgegaan is? Heb je ook geen andere opnamen kort daarvoor of daarna waarop mensen te zien zijn? Overigens is mijn ervaring in het buitengebied, dat veel boerderijhonden nog wel eens willen 'zwerven' (en daarbij ook achter wild aanzitten, wat feitelijk ook neerkomt op een vorm van stropen).

Ps. De bever nog gezien..?  ;)
Jelle

Rudi H

Lijkt mij een hond die zijn baas probeert bij te benen, die net hardlopend/fietsend ofzo is langs gekomen en gemist is door de opstart tijd van de camera.

Dat pad (als ik de locatie op waarneming bekijk) is onderdeel van een gemarkeerde wandelroute, dus waarom is het dan raar dat daar iemand langs komt?

Groet,
Rudi


gcusters

Ik heb daar ook al een keer hardlopers op de camera gehad dus die registreert  de camera wel. Reactietijd is 0,5 sec. Die avond heb ik geen mensen geregistreerd. Daarom verbaasde het me als het een loslopende hond is. Volgens mij zie ik een licht zadel wat geen van de honden heeft die daar in de omgeving wonen en die normaal ook nooit alleen van het erf af komen. Kan natuurlijk nog een verdwaalde hond zijn.

De bever heb ik nog steeds niet op de camera gehad.

Mvg
Geert

peterv

Je kunt in een situatie als deze vrij gemakkelijk het formaat van het dier bepalen. Ik neem aan dat je hier ook (andere) daglichtopnames hebt. Bepaal op deze video hoe hoog de rug van het dier is ten opzichte van de bomen er achter. Daar zet je een streep. Vervolgens kijk je op daglichtvideo's waar die streep precies valt. Er is bijna altijd wel een zijtak of dode stengel te vinden op je video die als markerings/herkenningspunt kan dienen. Daarna hoef je alleen nog maar ter plaatse dat markeringspunt op te meten. Dat geeft je een goede indruk (+/- 5 cm onnauwkeurigheid) van het formaat. Als je dier duidelijk groter is dan een vos hoef je sowieso niet verder in die richting te denken.

Overigens, het dier lijkt vrij hoog op de poten te staan en loopt in galop. Dat past ook meer bij een hond dan vos. Ik ben het met Rob eens dat de opname te vaag is voor zekerheid.
Peter Venema

peterv

Citaat van: gcusters op februari 05, 2022, 19:10:39 PM
Volgens mij zie ik een licht zadel wat geen van de honden heeft die daar in de omgeving wonen en die normaal ook nooit alleen van het erf af komen.
Les 1 van veldonderzoek: ga nooit speculeren over wat je denkt te zien en denkt te weten of denkt dat normaal is. Het zit bijna altijd anders in elkaar.
Peter Venema

gcusters

Citaat van: peterv op februari 05, 2022, 19:13:04 PM
Je kunt in een situatie als deze vrij gemakkelijk het formaat van het dier bepalen. Ik neem aan dat je hier ook (andere) daglichtopnames hebt. Bepaal op deze video hoe hoog de rug van het dier is ten opzichte van de bomen er achter. Daar zet je een streep. Vervolgens kijk je op daglichtvideo's waar die streep precies valt. Er is bijna altijd wel een zijtak of dode stengel te vinden op je video die als markerings/herkenningspunt kan dienen. Daarna hoef je alleen nog maar ter plaatse dat markeringspunt op te meten. Dat geeft je een goede indruk (+/- 5 cm onnauwkeurigheid) van het formaat. Als je dier duidelijk groter is dan een vos hoef je sowieso niet verder in die richting te denken.

Overigens, het dier lijkt vrij hoog op de poten te staan en loopt in galop. Dat past ook meer bij een hond dan vos. Ik ben het met Rob eens dat de opname te vaag is voor zekerheid.
Dank allen voor de input.
De camera hangt er alleen snachts aangezien de camera overdag te zichtbaar zou zijn, dus geen dagopnames. ik zal wel een keer proberen wat metingen te doen maar vond het zelf ook geen vos. Stiekem gehoopt dat iemand wolf zou opperen maar hond is het meest waarschijnlijke. Ik heb in deze video een van de vele vossen die voorbij lopen gemonteerd tussen 2x de opname van de hond. https://www.youtube.com/watch?v=DZLehF4noWk
Verschil is dat de hond aan de overkant van het pad in de berm loopt terwijl alle vossen tot nu toe aan deze kant van het pad lopen. (pad is 3 m breed).

mvg
Geert