Hoofdmenu

Welke soort muis

Gestart door pimkantebeen, februari 04, 2022, 09:51:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

pimkantebeen

Welke soort muis is dit? In mijn buurt hebben mensen last van huismuizen, maar gezien mijn natuurlijke tuin zou het ook om bosmuizen kunnen gaan. Deze zitten i.i.g. (nog) niet binnen.





Rob Koelman

#1
Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 04, 2022, 12:22:56 PMHuismuis

Is toch echt een bosmuis (Apodemus sylvaticus)...   ;)

Voer je de waarneming ook nog even in?
Met vriendelijke groet, Rob

pimkantebeen

Citaat van: Rob Koelman op februari 04, 2022, 13:09:40 PM
Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 04, 2022, 12:22:56 PMHuismuis

Is toch echt een bosmuis (Apodemus sylvaticus)...

Voer je de waarneming ook nog even in?

Top, dank! Dan hoef ik mijn hekwerk niet open te zetten voor de buurtkatten, dat nog mooi gekund voor het broedseizoen begint maar van bosmuizen heb ik geen last.

Ik voer hem in!

tekenaar

bosmuizen kunnen best een huis binnenkomen :)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Matthijs Molenaar

Citaat van: Rob Koelman op februari 04, 2022, 13:09:40 PM
Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 04, 2022, 12:22:56 PMHuismuis

Is toch echt een bosmuis (Apodemus sylvaticus)...   ;)

Voer je de waarneming ook nog even in?

Oeps.. Waarom is dit dan een bosmuis?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

pimkantebeen

Citaat van: tekenaar op februari 04, 2022, 14:13:44 PM
bosmuizen kunnen best een huis binnenkomen :)

Echt waar? Ik heb jaren op de Veluwe gewoond. Sommige jaren miegelt het van de bosmuizen, maar ik heb nog nooit gemerkt dat er eentje in huis liep.

Rob Koelman

Citaat van: Matthijs Molenaar op februari 04, 2022, 16:14:17 PMOeps.. Waarom is dit dan een bosmuis?

'Jizz', waaronder de typische (geel)bruine kleur van de rugvacht en de relatief grote ogen.
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: tekenaar op februari 04, 2022, 14:13:44 PMbosmuizen kunnen best een huis binnenkomen :)

Citaat van: pimkantebeen op februari 04, 2022, 17:03:06 PMEcht waar? Ik heb jaren op de Veluwe gewoond. Sommige jaren miegelt het van de bosmuizen, maar ik heb nog nooit gemerkt dat er eentje in huis liep.

Bosmuizen zijn inderdaad geen typische gebouwbewoners, maar vooral in de winter kunnen ze wel degelijk huizen binnengaan. In schuurtjes en dergelijke kun je ze wel het hele jaar tegenkomen.
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Leuke discussie. Mijn zusje heeft momenteel sporadisch een Bosmuis in de keukenla. Maar ik heb een livetrap aan haar uitgeleend en de muis in kwestie (hopen dat het er maar 1 was) is uitgezet in een berm 3 km verderop.
https://www.youtube.com/watch?v=wm2vH5tOsWc Dit schatje zat twee jaar terug steeds te scharrelen op onze dakkapel. In het begin van de lente dat jaar heb ik nog één keer een Bosmuis in de tuin gezien, daarna hadden de Ransuilen een succesvol nest en nu zie ik geen muizen meer. Kan wellicht ook komen omdat inmiddels de buren twee katten hebben.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

tekenaar

mmmm, ik zie zelden bosmuizen omdat het echt nachtdieren zijn en vaak behoorlijk schuw. Maar zodra ik life traps zet, heb ik ze de eerste nacht te pakken. Ik heb 3 (buiten)katten en regelmatig bosuilen in de tuin.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

peterv

Citaat van: pimkantebeen op februari 04, 2022, 17:03:06 PM
Citaat van: tekenaar op februari 04, 2022, 14:13:44 PM
bosmuizen kunnen best een huis binnenkomen :)

Echt waar? Ik heb jaren op de Veluwe gewoond. Sommige jaren miegelt het van de bosmuizen, maar ik heb nog nooit gemerkt dat er eentje in huis liep.
Ik heb in januari met lifetraps 8 verschillende bosmuizen op mijn zolder gevangen. Aanvankelijk liet ik bosmuizen op zo'n 500-600 meter van huis weer los maar 1 dier presteerde het om binnen 24 uur opnieuw op mijn zolder in de val te lopen. Bosmuizen die ik vervolgens op 850 meter van huis heb losgelaten heb ik (nog) niet teruggezien.
Peter Venema

Hannie Luijten

In Purmerend zaten de bosmuizen in mijn tuin en ik zag ze ook vaak overdag. Holletje in, holletje uit, snoepend van het vogelzaad en ze kropen ook in de pindakaaspot van de vogels. 's Winters zaten ze in huis tussen het plafond en de zoldervloer. Wisten ook op de zolder zelf te komen en de aldaar overwinterende dagvlinders te verschalken. Vraten een zak zonnenbloempitten aan en stopten daarvan een voorraadje in elke schoen en laars die daar gestald stond. Achter een schot hadden ze duidelijk hun vaste eetplekje, daar lagen de vleugels bij elkaar en het schroot van pitten. Dan staat je toch even raar te kijken als je dat aantreft. Ik vond het wel sneu dat ik het gaatje dicht moest maken waardoor ze op de zoldervloer kwamen want daarmee waren ze hun voorraadjes kwijt, maar dat was toch niet helemaal zo de bedoeling geweest. Ze hebben nog dagen lang verwoed maar uiteindelijk tevergeefs geprobeerd de boel weer open te knagen.
Groet, Hannie