Trichia?

Gestart door Ron Poot, februari 03, 2022, 13:39:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ron Poot

Deze trof ik in een dode stronk, vermoedelijk Amerikaanse eik.
Het lijkt me een Trichia, maar welke?

foto's: zijaanzicht (kader 6x9 mm), elateren, sporen 1000x (olie immersie)

Met vr groet,
Ron Poot
Groet, Ron

Marian Jagers

Dag Ron,

Trichia lijkt me correct maar de soort?
Ik heb meer info nodig.
Zijn de drie op de foto de enige vruchtlichamen? en zijn je mic. foto's van een van deze vrl.?
Van belang is of de bovenzijde verdeeld is in vlakjes of egaal is. De bovenzijde van de vrl. op de foto zijn goeddeels verdwenen waardoor dit niet eenduidig te bepalen is.
Zonder patroon is T. varia de meest in aanmerking komende soort maar daar klopt het capillitium niet voor.
Prettig is overigens ook om de sporenmaat (gemeten zonder ornamentatie en veel te grote en veel te kleine sporen buiten beschouwing laten) er bij te zetten en de ornamentatie i.p.v. een maatbalkje.
Groeten Marian

Ron Poot

Dank je Marian.
Er waren nog enkele verspreide vruchtlichamen meer aanwezig, waaronder vergane exemplaren, maar niet erg veel, max 20. Geen massa. Dit waren de mooiste. Er waren geen jonge vruchtlichamen bij die nog intact waren. De sporen zijn ca 12-13 um in doorsnee. De sporen waren bezet met kleine wratjes, op bijgaande 400x opname met OI wellicht iets beter te zien.
Ik heb het stukje hout in een doosje vochtig bewaard, wie weet komen er nog een paar nieuwe op.

Groet, Ron
Groet, Ron