ruigpoot

Gestart door meike, mei 25, 2008, 17:01:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

meike

Al een paar weken zie ik zo nu en dan een grote buizerd in de regio. MET geheel bevederde poten. Nee, dat is geen ruigpoot dacht ik steeds, dat geluk heb ik natuurlijk niet, maar ik wist het bijna zeker. Vanochtend zag ik de vogel vlakbij de weg, langdurig biddend (niet zoals een valk bv, snel klapperend, maar bijna onbeweeglijk) , met voor mij eindelijk het zichtbare bewijs: de poten waren geheel bevederd. Toen even zeilend, was  het goed te zien dat hij inderdaad smallere vleugels heeft dan de gewone buizerd. Vandaag kan ik hem eindelijk invoeren, nu weet ik het zeker! Ook vorig jaar hed ik enkele keren het idee dat ik een ruigpoot zag (was iets zuidelijker dan vandaag) maar toen deed ik het af met wishful thinking. Nu denk ik dat het ook best een echte geweest kan zijn.

Ik vond het een prachtig gezicht en schrijf het bij op mijn lijstje.

matthijsbroere

Ha Meike, ik wil de feestvreugde niet drukken, maar wat jij beschrijft wijst niet zomaar in de richting van Ruigpootbuizerd. De hoeveelheid veren op de poten van Buizerd & Ruigpootbuizerd is variabel. Het ene exemplaar heeft veel veren, de ander wat minder. Ook het bidden is geen uitsluitend kenmerk voor Ruigpootbuizerd. Buizerds doen dit veelvuldig. Vleugelbreedte lijkt me ook geen goed kenmerk, aangezien dit varieert en lastig is in te schatten in het veld.
Op basis van jouw beschrijving zou ik er in ieder geval geen Ruigpoot van maken! Heb je nog iets aan de onderdelen kunnen zien en/of de bovenzijde (stuit, staart)?
Matthijs Broere

meike

Matthijs, ik was op een meter of dertig van de vogel vandaan en ik zag ook die donkere staartband (eindband? hoe heet dat?). Hij was echt zoveel groter dan al die buizerden die ik ooit zag, ik begrijp dat zo'n waarneming niet zomaar voor waar kan worden aangenomen, maar mijn feestvreugde blijft. Misschien is het wijs om toch (voorlopig) een escape aan te vinken, hoewel ik heel zeker ben. Tja, hoe zeker mag ik zijn als dit de eerste ruigpoot is/kan zijn die ik ooit zag?

Hoe zwaar bevederd zijn de poten van een gewone buizerd? Ik zag dat deze tot onderaan bevederd waren.

Ik wil graag zeker zijn van de juistheid, dus vraag vooral door!

JohanvantBosch

CiteerMatthijs, ik was op een meter of dertig van de vogel vandaan en ik zag ook die donkere staartband (eindband? hoe heet dat?). Hij was echt zoveel groter dan al die buizerden die ik ooit zag, ik begrijp dat zo'n waarneming niet zomaar voor waar kan worden aangenomen, maar mijn feestvreugde blijft. Misschien is het wijs om toch (voorlopig) een escape aan te vinken, hoewel ik heel zeker ben. Tja, hoe zeker mag ik zijn als dit de eerste ruigpoot is/kan zijn die ik ooit zag?

Hoe zwaar bevederd zijn de poten van een gewone buizerd? Ik zag dat deze tot onderaan bevederd waren.

Ik wil graag zeker zijn van de juistheid, dus vraag vooral door!
Op basis van wat jij beschrijft kun je niet zeker zijn van de determinatie als ruigpoot en is buizerd waarschijnlijker.

Ben Wielstra

Dus groot en biddend met hangende poten? At ie ook slangen toevallig?

DanielS

CiteerMisschien is het wijs om toch (voorlopig) een escape aan te vinken, hoewel ik heel zeker ben.
Denk dat je onzeker bedoelt  ^_^  
Daniel

meike

Daniel, dat denk ik ook!

Triturus, sorry, wat bedoel je? Ik zag duidelijk een boa op de grond kruipen...
:unsure: Vanuit een bepaalde hoek zag ik die poten duidelijk, misschien wilde hij net die slang grijpen?

Heb op waarneming nu gewone buizerd op onzeker gezet, ik heb nl niet de wijsheid in pacht. Hij mag wel als ruigpoot op mijn eigen lijstje blijven staan!

Voorlopig bedankt, al ga ik een verdere discussie natuurlijk niet uit de weg.

frankneijts

Het lijkt alsof hier toch een misverstand over die 'ruige poten' bestaat..... Alleen Ruigpootbuizerden (daarom heten ze zó) hebben ècht bevederde poten (loopbeen!!), bij Buizerden zijn ze altijd volledig kaal! De hoeveelheid is bij mijn weten niet variabel bij RPB maar daar gaat het niet om denk ik. De bevedering van die poten bestaat, net als bij arenden (maar níet Visarend en Slangenarend, die hebben ook kale poten...), uit kleine veertjes die vlak tegen het loopbeen aan liggen. Daar zie je op 30 meter vrijwel niks van: alleen lijken de poten wat dikker en zijn niet geel zoals bij kale Buizerdpoten, maar witachtig of grijzig. Vermoedelijk echter ziet Meike de broek voor die bevederde poten aan. De broekveren kunnen ver afhangen en de indruk wekken de poten te bedekken. Maar dat heeft feitelijk dus niks met 'ruige poten' te maken: wat er onder zit aan loopbeen is hardstikke kaal.
Omdat je maar zelden een goede blik op dat loopbeen kunt werpen, zijn RPB veel gemakkelijker aan vliegwijze (ca. als een kiekendief) en kenmerkend kleurpatroon te herkennen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

melae003

Dag Meike
Ik ben niet echt een kenner maar de volgende keer als je hem/haar ziet zou ik letten op polsvlekken een witte stuit en een bruine buikband
Die drie zijn vaak doorslaggevend heb ik gemerk

Met vriendelijke groe'n Toon
Groet'n Toon

Thijs Fijen

Citeereen witte stuit
Witte staart is beter (met zwarte eindband) Witte stuiten hebben zoveel Buizerden..
Thijs Fijen

frankneijts

Citeer
Citeereen witte stuit
Witte staart is beter (met zwarte eindband) Witte stuiten hebben zoveel Buizerden..
En polsvlekken hebben bijna àlle buizerden; een "bruine buikband" hebben veel Buizerden ook (al is die meestal onvolledig) en adulte mannen Ruigpoot hebben er zelfs meestal géén of maar een stukkie. Kortom: het ligt toch wat ingewikkelder Toon.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thijs Fijen

Citeer
Citeer
Citeereen witte stuit
En polsvlekken hebben bijna àlle buizerden; een "bruine buikband" hebben veel Buizerden ook (al is die meestal onvolledig) en adulte mannen Ruigpoot hebben er zelfs meestal géén of maar een stukkie. Kortom: het ligt toch wat ingewikkelder Toon.....
Frank, je hebt natuurlijk helemaal gelijk.

Het valt mij op dat veel claims van Ruigpoten als kenmerken een witte stuit + bruine borstband noemen. Vaak wordt dit ook in topics als kenmerk aangedragen, ook door mensen die wél een Ruigpoot goed kunnen herkennen.

Kwestie van goed benoemen van de lichaamsdelen (borst = géén buik, stuit = géén staart)
Thijs Fijen