Mos op stortsteen

Gestart door Guido Berger, januari 30, 2022, 21:21:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Guido Berger

Muurachterlichtmos ...?
In die richting?

Vrij hoog op het stortsteen aan de achterkant van steen, beschut voor de golfslag. Regelmatig een los exemplaar.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/233116235/.
1 Mos onbekend - Bryophyta indet.
datum: 2022-01-30
locatie: Drechterland (NH)

foto's:





lukasverboom

Zeker die richting, zie de achterlichtjes. Het netjes uitsleutelen is een hoop werk, maar volgens mij is het 99% van de gevallen crassipilum.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Leighmus

Ja, als je naar de verspreidingskaarten van Schistidium op verspreidingsatlas.nl kijkt komt alleen platyphyllum ook vaak voor langs de rivieren. Platyphyllum heeft volgens de sleutel geen glashaar (maar soms wel wat hyaline cellen), dus dat maakt de kans dat dit crassipilum is nog veel groter.
Rens schreef wat je las

Guido Berger

Verder uitgesleuteld en foto's toegevoegd.

Papillen bladrand 1004, dat zijn de bobbeltjes op de bladrand neem ik aan?
Papillen bladschijf bovenaan rugkant 1005, zijn dat bobbeltjes op de achterkant van het blad?

Wat zijn perichaetiaalbladeren? De bladeren rond het vruchtlichaam?

Sleutel ik nu alles uit?
Mis ik geen zeldzaamheden?

Leighmus

#4
Ik weet niet of het de bedoeling is dat ik hierop (en in het algemeen) reageer want ik ben lang niet zo goed als de validatoren, en zo niet hoor ik dat graag en stop ik ermee, maar voor nu, waarbij ik ervanuit ga dat wat ikz eg allemaal waar is:

De onregelmatigheden aan de bladrand die je goed op foto's 4 en 5 ziet zijn inderdaad de papillen, of "tandjes" (aanhalingstekens want geen echte tanden, zie hieronder), maar ze kunnen ook op cellen op de nerf of de bladschijf zitten. De nerfpapillen op de rugzijde zijn meestal te zien als je een blad dubbelgevouwen onder het dekglaasje hebt liggen. De papillen op de bladschijfcellen kunnen veel lastiger zijn om goed te zien. Als ze enigszins fors zijn kun je ze zien door voorzichtig de diepte van je microscoop te veranderen wanneer je het blad van boven of onder bekijkt, of ook bij een dubbelgevouwen blad, maar bij kleinere papillen op bladschijfcellen moet je (of ik in ieder geval) altijd een bladdoorsnede maken, als dat van diagnostisch belang is. Dat is vooral waar bij deze groep, omdat de papillen vaak afslijten, daarom is het belangrijk jonge bladeren te gebruiken. Ik neem bij deze groep nooit de bladeren die helemaal aan de top zitten voor microscopie omdat dit ook omwindselbladeren kunnen zijn (daarover zo meer) en die een andere vorm kunnen hebben.
Perichaetiaalbladeren zijn de bladeren die om het vrouwelijke voortplantingsorgaan groeien (gynoecium/archegonium (in het Engels, misschien anders in het Nederlands)), maar omdat bevruchte archegonia zich tot sporenkapsels ontwikkelen zitten ze ook nog om (de basis van de steel van) het sporenkapsel; je hebt een mannelijke tegenhanger die ik veel minder genoemd zie worden – de perigoniaalbladeren die om het androecium/de antheridia heen zitten. Allebei de soorten bladeren kun je omwindselbladeren noemen. Bij pleurocarpen bestaat het onderscheid ook maar zitten de voortplantingsorganen altijd(?) langs de stengel terwijl de top doorgroeit, en zie je omwindselbladeren niet snel aan voor gewone bladeren.

Tanden zijn in principe randstandig en worden gevormd door de hele cel, namelijk celwand en celholte zoals hier. Papillen zijn uitstulpingen die alleen door de celwand worden gevormd. Dan heb je ook nog mamillen en dat zijn over het algemeen uitstulpingen van celwand en holte die uit de platte vlakken komen – 3D, als het ware, zoals hier. Maar mamillen worden geloof ik soms ook tanden genoemd, zoals bij Atrichum undulatum, dat tanden/mamillen op de bladrug heeft.

Ove deze plant:
Ik zie op de foto's veel bladeren met een glashaar, en (nu wat herhaling) omwindselbladeren zijn vaak anders van vorm en hebben niet altijd een glashaar, geloof ik, dus ik zou denk ik van 1000 naar 1004 gaan, maar daar kwam je toch al uit. 1005 (nu wat herhaling) zie je aan jonge bladeren als je een blad dubbelgevouwen onder het dekglaasje hebt liggen. De opties bij 1006 lijken op basis van de foto's inderdaad niet te kloppen en de kapselwandcellen lijken, zoals bij 1007 gezegd wordt, inderdaad grotendeels langer dan breed, dus ik zou het ook ook op crassipilum houden; de Britse sleutel geeft namelijk ook aan dat de middelste en onderste kapselwandcellen van S. pruinosum breder dan lang zijn.
Rens schreef wat je las

Guido Berger

Rens dankjewel!
College :)
Eerlijk gezegd ben ik ook een beetje lui om in de terminologie te duiken. Dat probeer ik al gaande wat op te pakken. Dank voor de uitleg!

Ik heb van een stengeltje - zonder vruchtlichaam - gewoon van de top de blaadjes gesneden met een scheermesje.
Dat zijn dan gewone bladeren toch?

Dat van die kapselwandcellen stond in de VA.

Ook merk ik dat ik twee super fijngepunte pincetten moet aanschaffen, nu klojo ik met het vasthouden.

Pluijm

@Leighmus, zoals Barry Stevens al zei, "vooral doorgaan"!
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Ben Kruijsen

Citaat van: Guido Berger op februari 03, 2022, 00:11:16 AM

Ook merk ik dat ik twee super fijngepunte pincetten moet aanschaffen, nu klojo ik met het vasthouden.
https://www.vermandel.com/product-categorie/microscopie/accessoires/hulpmiddelen/page/2/
Nee, ik heb geen aandelen in dat bedrijf.

Leighmus

Citaat van: Guido Berger op februari 03, 2022, 00:11:16 AM
Ik heb van een stengeltje - zonder vruchtlichaam - gewoon van de top de blaadjes gesneden met een scheermesje.
Dat zijn dan gewone bladeren toch?

Yep, meestal en waarschijnlijk wel. Je kan voor de zekerheid de blaadjes net onder de uiterste top nemen.


Citaat van: Guido Berger op februari 03, 2022, 00:11:16 AM
Dat van die kapselwandcellen stond in de VA.

Waar staat VA voor?


Citaat van: Guido Berger op februari 03, 2022, 00:11:16 AM
Ook merk ik dat ik twee super fijngepunte pincetten moet aanschaffen, nu klojo ik met het vasthouden.

Citaat van: Ben Kruijsen op februari 03, 2022, 11:23:44 AM
https://www.vermandel.com/product-categorie/microscopie/accessoires/hulpmiddelen/page/2/
Nee, ik heb geen aandelen in dat bedrijf.

Ik gebruik de leonardpincetten die ze verkopen ook graag. Met een heel fijn gepunt pincet "knip" ik vaak per ongeluk het takje of blad door, maar dat kan er ook aan liggen dat het exemplaar dat ik heb uiteinden heeft die een beetje scheef op elkaar staan.


Citaat van: Pluijm op februari 03, 2022, 08:16:49 AM
@Leighmus, zoals Barry Stevens al zei, "vooral doorgaan"!

Ha, ik wilde opzoeken wie dit is maar krijg vooral resultaten voor een gestalt psycholoog.
Rens schreef wat je las

M.Vullings

Citaat van: Ben Kruijsen op februari 03, 2022, 11:23:44 AM
Citaat van: Guido Berger op februari 03, 2022, 00:11:16 AM

Ook merk ik dat ik twee super fijngepunte pincetten moet aanschaffen, nu klojo ik met het vasthouden.
https://www.vermandel.com/product-categorie/microscopie/accessoires/hulpmiddelen/page/2/
Nee, ik heb geen aandelen in dat bedrijf.
Hier loop ik ook tegen aan, ik zie dat de prijzen nogal uiteen lopen voor een microscopie pincet, welke is aan te raden? Is de dure (20-30€) het geld waard of voldoen de goedkopere (10€) ook?
Het is jammer als achteraf blijkt dat je toch verkeerd gekozen hebt.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Sander v Zon

Groeten,
Sander

Guido Berger

Citaat van: M.Vullings op februari 03, 2022, 13:34:39 PM
Citaat van: Ben Kruijsen op februari 03, 2022, 11:23:44 AM
Citaat van: Guido Berger op februari 03, 2022, 00:11:16 AM

Ook merk ik dat ik twee super fijngepunte pincetten moet aanschaffen, nu klojo ik met het vasthouden.
https://www.vermandel.com/product-categorie/microscopie/accessoires/hulpmiddelen/page/2/
Nee, ik heb geen aandelen in dat bedrijf.
Hier loop ik ook tegen aan, ik zie dat de prijzen nogal uiteen lopen voor een microscopie pincet, welke is aan te raden? Is de dure (20-30€) het geld waard of voldoen de goedkopere (10€) ook?
Het is jammer als achteraf blijkt dat je toch verkeerd gekozen hebt.

Ik schaf er twee aan: één om vast te houden, de ander om eraf te trekken.
Een ik neem zeker één dure, die lijkt me een stuk steviger en daar kan ik dan ook gruis, van korstmos op steen, mee vasthouden om te snijden.

Leighmus

Rens schreef wat je las

Pluijm

Citaat van: Guido Berger op februari 03, 2022, 17:52:59 PM
Ik schaf er twee aan: één om vast te houden, de ander om eraf te trekken.
Een ik neem zeker één dure, die lijkt me een stuk steviger en daar kan ik dan ook gruis, van korstmos op steen, mee vasthouden om te snijden.
Ik heb ook enkele goede, fijne pincetten. Maar er komt altijd een dag dat ze verticaal in je laminaat landen...
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

KoenVerhoogt

Citaat van: Pluijm op februari 03, 2022, 18:16:07 PM
Citaat van: Guido Berger op februari 03, 2022, 17:52:59 PM
Ik schaf er twee aan: één om vast te houden, de ander om eraf te trekken.
Een ik neem zeker één dure, die lijkt me een stuk steviger en daar kan ik dan ook gruis, van korstmos op steen, mee vasthouden om te snijden.
Ik heb ook enkele goede, fijne pincetten. Maar er komt altijd een dag dat ze verticaal in je laminaat landen...
Of in je voet  :rolleyes:
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

M.Vullings

Citaat van: KoenVerhoogt op februari 03, 2022, 18:21:04 PM
Citaat van: Pluijm op februari 03, 2022, 18:16:07 PM
Citaat van: Guido Berger op februari 03, 2022, 17:52:59 PM
Ik schaf er twee aan: één om vast te houden, de ander om eraf te trekken.
Een ik neem zeker één dure, die lijkt me een stuk steviger en daar kan ik dan ook gruis, van korstmos op steen, mee vasthouden om te snijden.
Ik heb ook enkele goede, fijne pincetten. Maar er komt altijd een dag dat ze verticaal in je laminaat landen...
Of in je voet  :rolleyes:
Bedankt voor de info, die ik heb is wel al in mijn duim beland, maar laminaat of voet ligt niet in de planning ;D
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.