Gangmijn op Ribes: hangmatmot....? => verkeerde waardplant, betreft sierbraam

Gestart door Rayan Majoor, januari 28, 2022, 20:31:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/233012581/.
1 Hangmatmot - Lyonetia clerkella mijn, gezien
datum: 2021-12-02
locatie: Wageningen - Pomona / De Weiden (GE)

foto's:



Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jck

Ik denk niet dat een Hangmatmot is. De mijn is niet erg lang, de frasslijn is heel breed en de mijn beperkt zich tot een kleine deel van het blad. Ik heb ook een vraag over de waardplant - weet je zeker dat dit een Ribes is? De bladeren op de laatste foto zien er anders uit.

James

Rayan Majoor

Ik vond hangmot inderdaad ook niet de meest logische optie, maar van alles wat er op Ribes voorkomt kwam het nog het beste overeen (en op sommige waardplanten lijkt de hangmatmot ook een iets bredere gang te hebben).
Ik was vrij zeker van Ribes, maar heb alleen het blad en de takken gezien. Ik kan dus wel even kijken of het misschien toch iets anders is (suggesties zijn welkom :angel:)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Han Endt

Lijkt me een sierbraam, bv. Rubus tricolor.
Met vriendelijke groet,
Han.

jck

Ik kan nergens Ribes als waardplant voor de Hangmatmot vinden (Bladmineerders - zowel .nl als .be / Microlepidoptera.nl) maar er is nog een mogelijkheid. Heel af en toe legt een vlindetje een ei op een "verkeerde" waardplant. Zo had ik er eentje een paar jaar terug dat niet in de literatuur voorkwam.

James

Rayan Majoor

#5
Citaat van: jck op januari 29, 2022, 10:01:14 AM
Ik kan nergens Ribes als waardplant voor de Hangmatmot vinden (Bladmineerders - zowel .nl als .be / Microlepidoptera.nl)

https://bladmineerders.nl/host-plants/plantae/spermatopsida/angiosperma/eudicots/superrosids/saxifragales/grossulariaceae/ribes/?lang=nl => 7a


Citaat van: Han Endt op januari 29, 2022, 08:43:30 AM
Lijkt me een sierbraam, bv. Rubus tricolor.

daar lijkt het inderdaad erg op, bedankt! Ik pas de waarneming aan :angel: :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl