mariene springstaart ?

Gestart door Ton van Haaren, januari 28, 2022, 17:34:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ton van Haaren

Ik neem aan dat dit 2mm lange beestje een springstaart is. Maar ik vind het nogal opvallend kaal, met een lange springvork (70% van de lengte). Ik zie geen antennen, maar die kunnen afgebroken zijn. Wat je op de foto ziet zijn de poten. Het werd aangetroffen in een monster wat werd genomen met een boxorer in het Amelander zeegat. Omdat de vindplek nogal uitzonderlijk is ga ik even uit van een verontreiniging van het monster. Of bestaan er mariene springstaarten?
Suggesties voor https://waarneming.nl/waarneming/view/232999496 zijn welkom?

Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

roelvanbezouw

Citaat van: Ton van Haaren op januari 28, 2022, 17:34:33 PM
Ik neem aan dat dit 2mm lange beestje een springstaart is. Maar ik vind het nogal opvallend kaal, met een lange springvork (70% van de lengte). Ik zie geen antennen, maar die kunnen afgebroken zijn. Wat je op de foto ziet zijn de poten. Het werd aangetroffen in een monster wat werd genomen met een boxorer in het Amelander zeegat. Omdat de vindplek nogal uitzonderlijk is ga ik even uit van een verontreiniging van het monster. Of bestaan er mariene springstaarten?
Suggesties voor https://waarneming.nl/waarneming/view/232999496 zijn welkom?

Lijkt een lepidocyrtus? Heb je het dier nog? Er bestaan onderwaterspringstaarten, maar dit lijkt mij er niet één van.

Mvg,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Ton van Haaren

Ja, ik heb hem nog. Laat je adres achter en ik stuur 'm van de week op. Mag je houden, ik doe er verder niets mee
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

mberg

Hej Ton,

Dit lijkt mij een verstekeling. Het is een Lepidocyrtus, L. lignorum of L. ruber. Op de een of andere manier in je monster terecht gekomen.

Met groet!
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

Ton van Haaren

#4
Wat bedoel je hier precies met verstekeling? Is het geen inlandse soort of is het als verontreiniging van mijn monster te beschouwen? Of allebei?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

roelvanbezouw

Citaat van: Ton van Haaren op januari 29, 2022, 20:03:39 PM
Wat bedoel je hier precies met verstekeling? Is het geen inlandse soort of is het als verontreiniging van mijn monster te beschouwen? Of allebei?

Inderdaad, een verstekeling. Beide soorten zijn algemeen op het vasteland. Als je een lichtmicroscoop hebt kun je het verschil aan de klauwen zien. De klauw van ruber is afgeknot, terwijl die van lignorum spits is.

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

Ton van Haaren

Ik kijk maandag even.  Maar heeft deze waarneming wel zin, zo midden op de Noordzee? Zal ik hem verwijderen?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

roelvanbezouw

Citaat van: Ton van Haaren op januari 29, 2022, 21:29:00 PM
Ik kijk maandag even.  Maar heeft deze waarneming wel zin, zo midden op de Noordzee? Zal ik hem verwijderen?

't heeft niet zoveel zin, nee :-) . Lepidocyrtus is beslist geen onderwatergenus.

Met vriendelijke groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops