Dode vogel - zwaan?

Gestart door TiesK, januari 26, 2022, 12:22:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

TiesK

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik dacht zelf dat het misschien een zwaan was.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/232875089/.
1 Vogel onbekend - Aves indet. vondst (dood)
datum: 2022-01-25
locatie: Wageningen - Binnenveld - Binnenveldse Hooilanden (GE)

foto's:





geodriehoek=14 tot 15 cm
Vriendelijke groeten,

Ties Kemme

mgieskens

Ja, vrijel zeker een Knobbelzwaan. Aan de kleur van de veren te zien een jong van afgelopen zomer.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Lisette

Pas wel op met dode vogels, er heerst momenteel nogal vogelgriep, je wilt dit niet per ongeluk verder verspreiden in natuur gebieden

keesschreven

O jee, al weer onder die hoogspanningslijnen. Daar sneuvelt heel wat.
Raar dat men daar 'nieuwe natuur' creëert maar niet even van die oranje bollen op die hoogspanningslijnen regelt.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

gbeersma

Kees, helpen die bollen tegen vogelaanvaringen? Ik had altijd het idee dat die alleen zin hadden om vliegtuigjes heel te houden.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

keesschreven

Hoi Geert,
Ik kan geen studie vinden maar ik heb ooit een onderzoeker horen zeggen dat hij mee had gewerkt aan de ontwikkeling en dat het hielp voor vogels. Op wikipedia zie ik bij Draadslachtoffer: "het aanbrengen van zilveren bollen om de 100 meter bleken in 1973 goed te werken". Op internet zie ik een gemengd beeld, soms wordt gezegd dat het alleen voor vliegtuigen is, soms ook voor vogels.
Misschien zit het zo: het is bedoeld voor vliegtuigen, maar het werkt ook voor vogels.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

mgieskens

De menselijke omgeving blijft een probleem voor jonge zwanen die pas net kunnen vliegen. Ze zijn niet wendbaar (zowel horizontaal als verticaal) en zijn onervaren in het inschatten en herkennen van de gevaren. Het lijkt erop dat dit in het eerste najaar en winter doodsoorzaak nummer 1 is; bovenleidingen van trein en tram, botsingen met dergelijke voertuigen, hoge gebouwen (vaak nog met spiegelende ruiten), bruggen over het water. Maar ook "noodlandingen" in bomen en op dakterras komen voor, en lopend een drukke weg oversteken.
Omdat ze meestal nog niet zo hoog vliegen, zijn hoogspanningsleidingen niet eens de grootste doodsoorzaak.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

Elke pas vliegvaardige vogel heeft problemen met zijn omgeving en de natuurlijke sterfte onder hen is hoog. Draadslachtoffers zijn een rotgezicht en terecht wordt daar al jaren over gemopperd en onderzoek naar gedaan maar een serieuze bedreiging voor de vogelstand zijn hoogspanningsdraden bij mijn weten niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

TiesK

Citaat van: gbeersma op januari 27, 2022, 11:09:51 AM
Kees, helpen die bollen tegen vogelaanvaringen? Ik had altijd het idee dat die alleen zin hadden om vliegtuigjes heel te houden.

Ik heb een bron gevonden die zegt dat als die bollen om de 5-10 meter hangen het aantal botsingen van vogels met elektriciteitskabels met 50 tot 80% afneemt.

Buij, R et al. (2018). Kwetsbare soorten voor energie-infrastructuur in Nederland: overzicht van effecten van hernieuwbare energie-infrastructuur en hoogspanningslijnen op de kwetsbare soorten vogels, vleermuizen, zeezoogdieren en vissen, en oplossingsrichtingen voor een natuurinclusieve energietransitie https://edepot.wur.nl/449804 pagina 101 onder het kopje Het zichtbaarder maken van hoogspanningslijnen
Vriendelijke groeten,

Ties Kemme

gbeersma

Bedankt voor jullie informatie.  :duim:
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

keesschreven

Ter info: reactie van de organisatie "Mooi Binnenveld" hierover:
"Wij zijn sinds vorig jaar in overleg met Tennet, de beheerders van het elektriciteit netwerk. Ons voorstel was ook om de draden meer zichtbaar te maken met bolletjes. Dus ja het heeft onze aandacht maar dit heeft nog niet tot het gewenste resultaat geleid."

Heel mooi dus, ze zijn er al mee bezig!
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Morten

Kan deze voor het archief dan misschien niet beter op "slachtoffer hoogspanningsleiding" gezet worden?
Groet, Morten


Matthijs Molenaar

Citaat van: Morten op januari 28, 2022, 14:33:31 PM
Kan deze voor het archief dan misschien niet beter op "slachtoffer hoogspanningsleiding" gezet worden?

Het is natuurlijk niet zeker dat hij daadwerkelijk door die hoogspanningsleidingen naar beneden is gekukeld (al is die kans wel erg groot).

Citaat van: keesschreven op januari 28, 2022, 09:55:55 AM
Ter info: reactie van de organisatie "Mooi Binnenveld" hierover:
"Wij zijn sinds vorig jaar in overleg met Tennet, de beheerders van het elektriciteit netwerk. Ons voorstel was ook om de draden meer zichtbaar te maken met bolletjes. Dus ja het heeft onze aandacht maar dit heeft nog niet tot het gewenste resultaat geleid."

Heel mooi dus, ze zijn er al mee bezig!

Idd fijn dat ze er aan begonnen zijn (dat rijmt  :blink:). Hopelijk regelen ze het een beetje snel...
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)