Hopprachtmot? => waarschijnlijk Agromyza flaviceps

Gestart door Rayan Majoor, januari 24, 2022, 15:08:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/232823341/.
1 Hopprachtmot - Cosmopterix zieglerella mijn, geparasiteerd, gezien
datum: 2021-10-25
locatie: Wageningen - Blauwe Bergen (GE)

foto's:






Pop van vermoedelijk een bronswesp zichtbaar in de mijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

boleto

Misschien Caloptilia fidella? Anders is het een vlieg.
Groet,
Leo Bot

Rayan Majoor

Voor een steltmot vond ik de mijn wel erg groot en te duidelijk gang-achtig. Mijn eerste gedachte was inderdaad ook een mineervliegje, maar dan kom je bij het schijnbare gebrek aan frass in de mijn (waardoor ik benieuwd was of het misschien gewoon een atypisch gevormde mijn was van de hopprachtmot). Qua mineervliegjes heb je drie opties: Agromyza igniceps is het sowieso niet, maar de andere twee opties zijn bij nader inzien best wel goed mogelijk allebei. Chromatomyia horticola ken ik voornamelijk van Brassica en vond ik er in eerste instantie niet op lijken, maar kwam toen deze foto op hop tegen. Dat lijkt er best op... maar de vraag is dan natuurlijk of de determinatie klopt. De derde optie is Agromyza flaviceps. Hiervan staat op bladmineerders.nl beschreven dat de frass makkelijk uitspoelt en dan een witte mijn achterlaat. Klopt perfect. Maar ook dat de gang eigenlijk bijna nooit een blaas vormt (en dan altijd secundair). Hier is toch wel deels een blaas gevormd, maar dat kan dus gewoon een van de weinige gevallen zijn waarbij dat gebeurt. Verder heeft het er wel van weg als je de foto's bekijkt. Ik houd het daarom dus op Agromyza flaviceps.

Fijn dat je een reactie hebt geplaatst, zo komen we uiteindelijk toch ergens :angel: :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl