Lijkt me pruimenroest op sleedoornblad... zijn er nog andere opties?

Gestart door Rayan Majoor, januari 23, 2022, 20:36:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/232795959/.
200 Pruimenroest - Tranzschelia discolor uredinium, parasiterend, veldwaarneming
datum: 2021-10-25

foto's:

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Matthijs Molenaar

Dat lijkt me wel waarschijnlijk, zie ook dit. Op Bladmineerders.nl (misschien ken je het wel) staat dat er geen vergelijkende soorten op sleedoorn voorkomen (je moet dan zoeken op sleedoorn en dan bij parasiteerwijze 'wrat' kijken, dat zijn de roesten). Toch zullen veel mensen het denk ik prettig vinden als er microscopisch naar gekeken wordt.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Henri van Dodeweerd

En toch zijn er nog meer soorten die er op voor kunnen komen. Zie hiervoor het Roestenboek van Termorshuizen en Schwerts.

Zo is er de Sleedoornroest: Tranzschelia pruni-spinosae. Deze twee zijn alleen microscopisch van elkaar te onderscheiden.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Matthijs Molenaar

Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 24, 2022, 11:10:28 AM
En toch zijn er nog meer soorten die er op voor kunnen komen. Zie hiervoor het Roestenboek van Termorshuizen en Schwerts.

Zo is er de Sleedoornroest: Tranzschelia pruni-spinosae. Deze twee zijn alleen microscopisch van elkaar te onderscheiden.

Oké, ik dacht dat Bladmineerders compleet was, maar dus toch niet... Meestal krijg je wel een richting waar je naar moet kijken (genus bijv.)
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Rayan Majoor

Duidelijk, bedankt voor de toelichting! Als ik volgend jaar het weer tegenkom, dan zal ik wat verzamelen :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Matthijs Molenaar op januari 24, 2022, 11:39:58 AM
Citaat van: Henri van Dodeweerd op januari 24, 2022, 11:10:28 AM

Oké, ik dacht dat Bladmineerders compleet was, maar dus toch niet... Meestal krijg je wel een richting waar je naar moet kijken (genus bijv.)

Die richting was er ook. Ze zitten beide in hetzelfde genus.

Maar als je met roesten bezig wilt en een microscoop hebt, dan het is dit boek wel echt een aanrader (gratis te downloaden zelfs ;))
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rayan Majoor

Die ga ik onthouden. Als ik ooit een goede microscoop krijg... :angel: :duim:
Mvg Rayan Majoor