Sleedoornblaasmijnmot in Wageningen...?! => toch pruimenballonmot

Gestart door Rayan Majoor, januari 23, 2022, 20:26:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/232794626/.
1 Sleedoornblaasmijnmot - Ectoedemia spinosella rups, foeragerend, gezien
datum: 2021-10-25
locatie: Wageningen - Blauwe Bergen (GE)

foto's:






Lijkt me toch wel erg sterk overeenkomen met de mijn en rups van de sleedoornblaasmijnmot. Maarrr... dat zou dan de eerste Nederlandse waarneming buiten Limburg zijn en daarmee een redelijke verschuiving van de noordgrens van het verspreidingsgebied...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

ErikvN

Rayan, dit is gewoon Stigmella plagicolella, waar de gangmijn door de blaasmijn heen loopt. De rups heeft een Stigmella kop en ligt met de rug naar boven. Ectoedemia rupsen liggen met de buik naar boven waardoor je de zenuwknopen (ganglia) kunt zien als vlekjes. Ook de kop ziet er anders uit.
Zie mijn fotos van spinosella, weliswaar niet zo goed als die van jou, maar je kunt het wel zien. De beginmijn is ook erg anders.
groet
Erik

Rayan Majoor

Hmm... ik vind het nog steeds lastig te zien, zeker ook omdat ik plagicolella praktisch alleen maar ken als de typische ballon en niet als een vormloze vlekmijn. Maar inderdaad lijkt de rups wel erg ok plagicolella, dus ik volg jouw oordeel hierin. Bedankt voor het meekijken en het commentaar! :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl