Oeverpieper?

Gestart door Benny_Zijl, januari 20, 2022, 13:43:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Benny_Zijl

Het lijkt mij nogal zeldzaam maar ik ben bijna zeker dat ik in het binnenland langs de Waal een Oeverpieper gezien hebt.
https://waarneming.nl/observation/232557017/

Wat denken jullie? Hij heeft geen witte wenkbrauwstreep en de kleuren zijn behoorlijk donder wat weer overeenkomt met een Oeverpieper.

Matthijs Molenaar

Graspieper, want hij is én zeldzaam (daar heb je gelijk in) en hij is krachtig gestreept op de rug en oeverpieper heeft een donkerder uiterlijk. En geen wenkbrauwstreep hoort juist bij graspieper.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Lisette

Citaat van: Matthijs Molenaar op januari 20, 2022, 13:53:23 PM
want hij is én zeldzaam
zeldzaam is geen kernmerk toch ;) waarschijnlijkheid helpt vaak wel, maar sluit nooit iets uit puur en alleen op basis van waarschijnlijkheid, op die manier vind je nooit iets uitzonderlijks.

Oenanthe

In het binnenland zou je inderdaad eerder aan waterpieper denken maar ook die heeft altijd veel donkerder poten dan de graspieper op de foto.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Matthijs Molenaar

Citaat van: Lisette op januari 20, 2022, 20:56:00 PM
Citaat van: Matthijs Molenaar op januari 20, 2022, 13:53:23 PM
want hij is én zeldzaam
zeldzaam is geen kernmerk toch ;) waarschijnlijkheid helpt vaak wel, maar sluit nooit iets uit puur en alleen op basis van waarschijnlijkheid, op die manier vind je nooit iets uitzonderlijks.

Helpen die andere kenmerken wel?  ;)
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op januari 20, 2022, 21:40:30 PM
In het binnenland zou je inderdaad eerder aan waterpieper denken maar ook die heeft altijd veel donkerder poten dan de graspieper op de foto.

Dat "altijd veel donkerder poten" valt in de praktijk wel mee Maarten: de pootkleur van zowel Water- als Oeverpieper is redelijk variabel en vogels met nogal lichte poten komen regelmatig voor. Donkere poten bij Graspieper zie je vooral in de broedtijd, 's winters zijn die meestal geelachtig.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Matthijs Molenaar op januari 20, 2022, 13:53:23 PM
Graspieper, want hij is én zeldzaam (daar heb je gelijk in) en hij is krachtig gestreept op de rug en oeverpieper heeft een donkerder uiterlijk. En geen wenkbrauwstreep hoort juist bij graspieper.

Opvallend is dat Oeverpieper in de 70-er en 80-er jaren van de vorig eeuw beslist n stuk algemener was dan tegenwoordig in met name het rivierengebied: zie daarvoor bijv de SOVON-Vogelatlas. Maar dit is inderdaad een Graspieper al kan die ook best vaak een meer of minder duidelijke wenkbrauwstreep hebben..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op januari 21, 2022, 11:19:59 AM
Citaat van: Oenanthe op januari 20, 2022, 21:40:30 PM
In het binnenland zou je inderdaad eerder aan waterpieper denken maar ook die heeft altijd veel donkerder poten dan de graspieper op de foto.

Dat "altijd veel donkerder poten" valt in de praktijk wel mee Maarten: de pootkleur van zowel Water- als Oeverpieper is redelijk variabel en vogels met nogal lichte poten komen regelmatig voor. Donkere poten bij Graspieper zie je vooral in de broedtijd, 's winters zijn die meestal geelachtig.
Mijn ervaring als ringer is dat graspieper in winter, voorjaar en najaar altijd geelachtige poten heeft en oever- en waterpieper in winter en najaar altijd loodgrauwe poten.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Benny_Zijl

Dank iedereen.
Vanmiddag nog op dezelfde plek geweest. En idd een graspieper gezien/gehoord.
Wellicht was het dezelfde  :blink:


frankneijts

#9
Citaat van: Oenanthe op januari 21, 2022, 11:57:08 AM
Citaat van: frankneijts op januari 21, 2022, 11:19:59 AM
Citaat van: Oenanthe op januari 20, 2022, 21:40:30 PM
In het binnenland zou je inderdaad eerder aan waterpieper denken maar ook die heeft altijd veel donkerder poten dan de graspieper op de foto.

Dat "altijd veel donkerder poten" valt in de praktijk wel mee Maarten: de pootkleur van zowel Water- als Oeverpieper is redelijk variabel en vogels met nogal lichte poten komen regelmatig voor. Donkere poten bij Graspieper zie je vooral in de broedtijd, 's winters zijn die meestal geelachtig.
Mijn ervaring als ringer is dat graspieper in winter, voorjaar en najaar altijd geelachtige poten heeft en oever- en waterpieper in winter en najaar altijd loodgrauwe poten.

Tja, jammer dat je je mening blijkbaar volledig laat bepalen door de pootkleur van de door jou geringde Oever- en Waterpiepers want ik kan me niet voorstellen dat dat er heel veel geweest zijn. Je hoeft maar n paar minuten doorde database van deze site te bladeren om Oever- (bijv. https://waarneming.nl/observation/232715208/) en Waterpiepers (bijv. https://waarneming.nl/observation/230388831/) tegen te komen die beslist n andere pootkleur hebben dan het "loodgrauw" van de door jou geringde vogels. Een leerzame oefening is ook altiijd om er de betreffende hoofdstukjes in de soortbesprekingen van het Handbook BWP ("leg and foot rather variable..") bij te pakken of de relevante teksten in Pipits & Wagtails (Water Pipit: "throughout the year tarsi in particular rather often dark pinkish brown and, exceptionally both tarsi and toes pale greyish pink, resembling Meadow Pipit."// Rock Pipit: "as Water Pipit but in littoralis at least females have on average paler legs than males.").
En wat de pootkleur van Graspiepers betreft: daarvan heb ik nadrukkelijk verteld dat ze "in de broedtijd" donker (kunnen) zijn en dat kan ik gemakkelijk aantonen met eigen foto's:
.



Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'