Schimmel op insect

Gestart door Bemaliri, januari 21, 2022, 22:26:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bemaliri

Hallo allemaal,

Vandaag vond ik (waarschijnlijk) een motje welke bedekt was met een schimmel, ik dacht gelijk aan de Spinnendoder - Gibellula maar die komen volgens mij alleen op spinnen voor, het zou ook nog een larven/vliegen/westendoder - Ophiocordyceps kunnen zijn.

Kan iemand mij vertellen wat dit wel is? Zit ik hier goed met mijn vraag of is het iets heel anders?

Alvast bedankt

Vriendelijke groeten Ben Kraan

Michiel en Milka

Groet, Michiel

Bemaliri

Beste Michiel,

Bedankt voor je reactie, nu weet ik wat het is. Dit blijkt overigens nog niet echt veel gevonden te zijn in Nederland, zowel het Soortenregister, de NDFF Verspreidingsatlas paddenstoelen als de Soortenbank kennen deze soort niet.

Wellicht moet mijn vondst microscopisch gedetermineerd worden, maar ik heb geen idee waar ik dit kan laten doen.

Groetjes Ben Kraan.

Michiel en Milka

Dag Ben,

Ik zeg 'iets vergelijkbaars', dus ik weet niet of het deze soort is. Misschien kun je Rayan een persoonlijk bericht sturen en hem op deze waarneming wijzen. Hij is altijd in voor het onderzoeken van bijzondere dingen en anders weet hij misschien een route waar je mee verder kunt.
Groet, Michiel

Rayan Majoor

Toevallig zag ik het topic al langs komen. Interessant om twee redenen: namelijk dat ik beide gevallen van een dergelijk gemummificeerde vlinder in de lente heb gevonden (en ik heb de indruk dat het uiltjes (Noctuidae) waren, zoals dat hier ook het geval lijkt te zijn, maar daar zijn er op dit moment niet veel van actief). Vraag is dan dus of deze vlinder hier al langer zit of dat toch zowel vlinder als schimmel ook nu actief zijn. Daarnaast zit deze vlinder ook op het uiteinde van een heidetakje, zoals ik ze in beide eerdere gevallen ook heb gevonden.

Destijds heb ik de tweede vlinder verzameld. Waren veel enthousiaste reacties over, maar weinig mensen wisten genoeg over dit soort schimmels om er iets mee te doen (bovendien zou het waarschijnlijk een 'imperfecte' vorm zijn die zich hier ongeslachtelijk voortplant en daarmee waarschijnlijk niet te determineren zou zijn). Ik heb uiteindelijk de vlinder toch naar iemand op kunnen sturen, maar nog geen bericht over gekregen. Vanmiddag daarom even een berichtje gestuurd om te vragen of er al iets bekend is of dat ie gewoon in de wacht staat. Daarbij ook naar dit topic verwezen. Mocht er dus reactie komen en er interesse zijn in dit exemplaar, dan hoor je het vanzelf :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

Heel boeiend! Geef deze reactie om op de hoogte te kunnen blijven van de voortgang  :duim:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Bemaliri

Hallo allemaal,

Tot nu toe is er nog niets met mijn vondst gedaan. Ik heb deze vondst gelijk gemeld bij de NMV waarop ik een reactie kreeg om het bericht door te sturen naar de voorzitter van deze vereniging in Gelderland, dit heb ik gelijk gedaan, een week later kreeg ik een berichtje van haar dat zij deze vondst weer door had gestuurd naar iemand die er meer verstand van zou hebben. Daarna heb ik niets meer vernomen tot nu toe, ik wacht maar geduldig af.

Met vriendelijke groeten Ben Kraan.

Matthijs Molenaar

Dit is ook weer zo'n exemplaar. Hoe kan het eigenlijk dat deze op zeker staat?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Rayan Majoor

De waarnemer kan zelf bepalen of ie 'm op zeker zet of niet, vaak wordt daar niet heel zorgvuldig mee omgegaan of hebben mensen verschillende opvattingen van 'zeker'. Hij is verder nog niet goedgekeurd.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl