Is dit een parasiet?

Gestart door Ria en Sjaak, januari 21, 2022, 19:54:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ria en Sjaak

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/232655995/.
1 Groen boomschildmos - Flavoparmelia soredians veldwaarneming
datum: 2022-01-21
locatie: Alphen aan den Rijn - Polder Steekt (ZH)

foto's:



Met parasiet?

Matthijs Molenaar

Lijkt me niet, ik vind het eerder een schimmeltje wat over het korstmos heen zit
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

lukasverboom

Geen parasiet. Groen boomschildmos is K+ rood. Kaliumhydroxide is een sterke base, die de verkleuring veroorzaakt. Waarschijnlijk is er iets basisch op gekomen waardoor het verkleurd is. Anderen kunnen je daar misschien meer over vertellen.
Groet,
Lukas
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Matthijs Molenaar

Citaat van: lukasverboom op januari 21, 2022, 20:12:41 PM
Geen parasiet. Groen boomschildmos is K+ rood. Kaliumhydroxide is een sterke base, die de verkleuring veroorzaakt. Waarschijnlijk is er iets basisch op gekomen waardoor het verkleurd is. Anderen kunnen je daar misschien meer over vertellen.
Groet,
Lukas

Je ziet wel een soort van schimmelrandje langs het korstmos, dat heeft niks met K te maken, toch?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Guido Berger

Citaat van: Matthijs Molenaar op januari 21, 2022, 21:45:26 PM
Citaat van: lukasverboom op januari 21, 2022, 20:12:41 PM
Geen parasiet. Groen boomschildmos is K+ rood. Kaliumhydroxide is een sterke base, die de verkleuring veroorzaakt. Waarschijnlijk is er iets basisch op gekomen waardoor het verkleurd is. Anderen kunnen je daar misschien meer over vertellen.
Groet,
Lukas

Je ziet wel een soort van schimmelrandje langs het korstmos, dat heeft niks met K te maken, toch?

Dat schimmelrandje heeft niks met K te maken.

Je hebt zuur en basisch (zeepachtig) en neutraal.
Water is neutraal, Cola en granietsteen is zuur, kalksteen en zeep is basisch.
Bepaalde stoffen in soredians zorgen er voor dat het thallus roodachtig kleurt als het in aanraking komt met iets basisch.
Mogelijk dat er zoiets is gebeurd.

Arno ik meen me te herinneren dat jij dit weet ...?

Pluijm

Wat op bomen precies de 'trigger' kan zijn weet ik niet (afbraakproduct schors?). Maar een of ander stofje ontstaat blijkbaar, dat hetzelfde effect kan geven als wij de specifieke licheenzuren van F. soredians testen met KOH.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm