1. Rups Gamma-uil - Autographa gamma 2. Rups Koperuil - Diachrysia chrysitis

Gestart door Josee, januari 20, 2022, 23:29:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/177093210/.
1 Gamma-uil - Autographa gamma rups, foeragerend, gezien
datum: 2019-07-28
locatie: Rotterdam - Spoorlijn nabij dierentuin Blijdorp (ZH)

foto's:


°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

En deze dan? https://waarneming.nl/observation/178733186/ Het lijkt me wel, maar kon nergens vinden of Akkerdistel ook op het menu kan staan.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rayan Majoor

Akkerdistel kan zeker op het menu staan van de gamma-uil, die eet echt bijna alle lage planten wel als ie er zin in heeft.
Maar toch is het geen gamma-uil. Je zag de verwantschap goed, maar bij de Plusiinae is het handig om in eerste instantie naar de oriëntatie van de tekening te kijken. Gaan alle lijnen zo'n beetje evenwijdig met het lichaam en lopen ze over de hele lengte door, dan kan het een gamma-uil zijn (maar ook andere soorten uit onder andere het genus Autographa). lopen de lijnen echter naar elkaar toe op elk segment (en vormen daarmee een soort v-patroon), dan heb je waarschijnlijk met een koperuil te maken (zoals hier ook het geval is)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

Nu je het zegt zie ik wat je bedoelt. Dat is dus ook een semi-spanrups :) Je houdt nog een slag om de arm? Zover ik terug kan vinden vallen Grote en Zuidelijke koperuil af, maar er zijn nog wel wat look-a-likes. Of is (zoals hier het geval is) een zeker weten  ;D
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Matthijs Molenaar

Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Josee

Het zinnetje
Citaat van: Rayan Majoor op januari 24, 2022, 11:53:42 AM
dan heb je waarschijnlijk met een koperuil te maken
maakte dat ik er nog even op doorborduurde Matthijs, want voor je het weet ga je qua determinatie, zeker met rupsjes, te kort door de bocht  :police:
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rayan Majoor

#8
Ah, ik kan het altijd erg waarderen wanneer mensen echt goed lezen en alles exact zo opvatten als ik het schrijf ;D maar dit keer was ik slordig met mijn verwoording

In dit geval bedoelde ik inderdaad, zoals Matthijs het ook al opvatte, dat het om de koperuil gaat (ik had niet 'een koperuil' moeten zeggen). Natuurlijk is er een hele kleine kans dat een grote of zuidelijke koperuil zich in Nederland voortgeplant heeft en je toevallig daar de rups van vindt, maar die kans is eigenlijk verwaarloosbaar.

Citaat van: Rayan Majoor op januari 24, 2022, 11:53:42 AM
Gaan alle lijnen (...) met een koperuil te maken
Maar hier had ik het simpelweg over Plusiinae in het algemeen, niet direct over jouw waarneming. dat ik 'waarschijnlijk' zei, is omdat je binnen de Plusiinae ook nog de brandnetelkapjes en de akelei-uil hebt die een v-vormige tekening hebben. Die zijn wel redelijk goed van de gamma-uil te onderscheiden, maar ik kon dus niet zeggen dat het met een v-vormige tekening altijd een koperuil betreft :angel:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

Heel leuk en leerzaam hoor die puntjes op de i  :duim: Dankjewel! Ik pas het aan.
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers