Streepkokerbeertje? Of heeft beeldherkenning toch gelijk met vaal ...?

Gestart door Rayan Majoor, januari 20, 2022, 19:41:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/232605111/.
1 Streepkokerbeertje - Eilema complana imago, rustend, gezien
datum: 2021-09-27
locatie: Wageningen - Campus (GE)

foto's:


Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jack_windig

Dit blijft lastig. Het is of een streepkokerbeertje die door slijtage vaal is geworden of een vaal kokerbeertje. Ik neig het meeste bij deze naar een streepkokerbeertje, ik denk een vervaagde gele vleugelrand tot het einde te zien, maar duidelijk is anders. Als je de dieren in het veld ziet kan je naar de achtervleugels kijken, wit bij het vaal kokerbeertje en gelig bij het streepkokerbeertje, of de bovenkant van het achterlijf (rug onder de vleugels): geel bij het streepkokerbeertje, grijs bij het vaal kokerbeertje.

Rayan Majoor

Bedankt! Dan zitten we op dezelfde lijn :rolleyes:
Toen ik deze vlinder geven kwam had ik nog geen vale kokerbeertjes gezien die een relatief duidelijke vleugelrand hadden, dus ging er hier van uit dat het (met ook duidelijk geel in de vleugelrand) een streepkokerbeertje was. Maar na even controleren blijkt dat bij vale kokerbeertjes tot op een bepaalde hoogte ook te kunnen.
Volgende keer dus maar gewoon weer eventjes in een bakje begeleiden zodat ik ze van onderen kan bekijken. Bedankt voor het antwoord! :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl