Mijn gewone bosmuis, doorlopende waarneming

Gestart door erik de vries, januari 20, 2022, 14:46:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

erik de vries

Even voorstellen: 'mijn' Bosmuis...
In 2016 kwam ik in mijn huidige huis wonen. Onze eerste ontmoeting weet ik nog goed: ik had 's avonds in bed katjang pedis gegeten. Je kent het: half leeg zakje naast het bed. Tijdens mijn slaap was een arm kennelijk uit bed gezakt. Ik werd wakker van een muis die via de haren op mijn arm naar boven probeerde te klauteren...
Daarna zagen we elkaar bijna dagelijks en muis werd steeds minder schuw. Hield zich ook steeds minder aan de hem toegeschreven eigenschappen. Zo zat ik vorige zomer buiten met een krentenbolletje; vlak voor me zag ik ineens graspluimpjes rechtstandig naar beneden verdwijnen (Lagurus ovatus - hazenpootje). Muisje zelf even later balancerend in een esparcetteklaver. Kom, denk ik: wie weet en wierp haar een stukje krentenbol voor de voetjes. 1 meter bij me vandaan... maar ja hoor: geen probleem :rolleye:
Minder was dat allerlei dingen in huis ook verdwenen of tot voorraad werden gemaakt, zoals een bos droogbloemen ( met hazenpootje), mijn zelfgeteelde rogge en vooral: blauwmaanzaad.
Tot vorige week... ik vond haar bij de voordeur: dood. Ik heb nooit enige ingang van een (nest)hol mogen vinden en de activiteit in huis is ineens over. Conclusie: we hebben het hier over 1 muis! 6 jaar lang. Niet schuw en niet alleen 's nachts actief... in weerwil van de beschrijving.
In memoriam, ik ga haar missen...  :'(

tekenaar

Hoe zeker ben je dat het 1 muis was? Zelfs in een terrarium is het een hele grote uitzondering wanneer kleine knagers ouder dan een jaar of 2-3 worden. "Loslopend" komen daar nog allerhande gevaren bij ....

Ik vindt het prachtig te lezen, maar moeilijk te accepteren zonder extra onderbouwing in de vorm van een of ander kenmerk waaraan de muis als individu te herkennen was.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

erik de vries

Je vraag lijkt me terecht. Ik ben als volgt tot die conclusie gekomen: bij de meeste knaagdieren leveren meerdere individuen samen als regel voor een flink nageslacht. Waarneming van meerdere niet schuwe bosmuizen kan natuurlijk, maar lijkt niet logisch. Geen enkele activiteit meer na de dood van 1 muis wijst er op dat er ook maar 1 was...  Je twijfel lijkt me gerechtvaardigd of bosmuizen wel zo oud worden... Gewone muizen zeker niet. Van bosmuizen is bekend dat ze in gevangenschap 4 jaar kunnen worden. Bij mij thuis was in alles voorzien... en meer: voldoende eten en een lekker warm hok met vrije uitloop zullen we maar zeggen....
Los van alles... blijft jammer dat ze dood is. Het was toch wel gezellig.

tekenaar

Ik heb een tijdje bosmuizen in een terrarium gehad en zelfs meerdere generaties gekweekt. Mijn ervaring is dat de voor bosmuizen "gewone" schuwheid ook niet minder is bij in een terrarium gekweekte exemplaren. Uiteraard kan het zijn dat ze al in het nest van moeders' schrikreactie (op geluiden) schuwheid leren maar ... : Een vriend van mij heeft eens, 35 jaar geleden, een paar nestjonge bosmuizen laten grootbrengen door tamme huismuizen. Ook die waren later even schuw als de mijne.

Dit is wel een sterk argument voor jou verhaal dat het inderdaad om een enkele muis ging. Maar geen 100% bewijs ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Henri van Dodeweerd

Als de andere muizen heel schuw zijn, zie je ze natuurlijk ook niet ;). De toeval dat er telkens 1 niet schuw is, is dan wel opvallend..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

erik de vries

Bedankt voor de reacties!
Ook leuk te lezen dat jullie ook upclose ervaring hebben met de gewone bosmuis... en een nestje laten grootbrengen door muizen ... geinig! (Er zijn misschien wat puristen waar de nekharen overeind gaan, maar toch: leuk!)
We kunnen best een apart onderwerp over de interactie met onze viervoetertjes beginnen :D... dat misschien minder met de opzet van het forum te maken heeft, maar goed. Heb nog wel wat meer... over deze muis... en andere ;-)
Gewoon... ons eigen programma met de muis!

jva

Leuke beschrijving. Ik heb zelf geen ervaring met muizen in huis, wel met een nest jonge bosmuizen in de tuin vorig voorjaar. Zaten bij elkaar in de zon en toonden zich allerminst schuw. Misschien omdat het moederdier was gegrepen en de jongen daardoor ander gedrag gingen vertonen. Bloemblaadjes e.d. gingen er echter wel aardig in dus redelijk zelfstandig waren ze al. Na een korte poos waren ze ook weer verdwenen.

Ik lees via verschillende bronnen op het net (zoekterm 'maximum lifespan') dat gewone bosmuis in ieder geval in gevangenschap tot 6(.3) jaar kan worden. Je verhaal zou in de praktijk dus best kunnen kloppen gegeven de feiten die je vermeld. Daarentegen is het nooit 100% te bewijzen tenzij het dier inderdaad individueel herkenbaar was of zijn leven alleen in een terrarium heeft gesleten.
Jelle